“60% van de consumenten ziet geen verschillen tussen advocaten(kantoren)”

Als uw klanten u niet kennen of herkennen, dan zullen ze ook niet naar u toe komen met hun vraag of kwestie.
Zorg daarom voor een heldere profilering van uw kantoor en van u zelf.
Die profilering moet in ieder geval zijn: herkenbaar relevant onderscheidend.

profilering onderscheid

Wordt u (h)erkend ?  Voor wat?

clientrelatie acquisitie medewerkers

Veel kantoren hebben moeite om deze vraag te beantwoorden. Hun klanten eigenlijk ook. Oorzaak? Het gebrek aan profilering. Of beter, het gebrek aan profilering die herkenbaar, relevant en onderscheidend is (er zijn ook voorbeelden waar dat wèl goed gaat, zoals deze).

Dat is zonde want het maakt het voor uw nieuwe klanten moeilijk om u te vinden, en dus om zaken met u te doen. Terwijl het zo belangrijk is, die instroom van (nieuwe) klanten. Zeker ook omdat uw concurrenten niet stil zitten: ook zij zijn steeds actiever. In de ‘slag om de klant’ kunt u dus niet achterblijven.

Mensen die denken dat profileren geen zin heeft omdat het gaat om gunnen, kunnen HIER lezen waarom dat onzin is.

What’s in it for me?

Dit is een vraag die elke klant zich vaak (onbewust) stelt als hij geconfronteerd wordt met een commerciële aanbieding: wat moet ik hiermee, wat heb ik hier aan, hoe gaat dit mij helpen?

Het is een bijna natuurlijk selectieproces waarin in enkele milliseconden de keuzes worden gemaakt. Dat doet u zelf ook: bedenkt u zich de laatste  nieuwsbrief die u kreeg. Hoe snel selecteerde u wat u wel en wat niet las ….?

Hoe u uw klanten kan helpen met de what’s in it for me-vraag, leest u in deze blog.

Hoe beter u in staat bent om dat helder te verwoorden in uw profilering, is de kans veel groter dat u de aandacht krijgt van uw (potentiële) klant.

what's in it for me

Onderscheid

onderscheid profilering

Hoeveel zwarte ballen ziet u? En hoeveel rode?

De rode springt er uit. Niet zo zeer omdat hij rood is maar omdat hij NIET zwart is: hij onderscheid zich. Daarmee heeft hij in ieder geval de strijd om de aandacht gewonnen.

Klanten maken keuzes, altijd. Aan u om hen te helpen met die keuze. Door op je juiste manier aandacht te vragen: herkenbaar, relevant en onderscheidend.

“Profileren = durven positie te kiezen”

Een pragmatische werkwijze

Goede profilering (herkenbaar, relevant en onderscheidend) organiseert u niet op een achternamiddag. Dat vraagt net een beetje meer aandacht en energie. Het begint met onder andere de volgende vragen:

  • Wat wordt het gewenste profiel?
  • Wat wordt het verhaal van uw kantoor, uw mensen en uw dienstverlening?
  • Waarmee worden prospects overtuigd om cliënt bij u te worden?
  • Hoe gaat u dat verhaal overbrengen?

Het vinden van zinvolle en bruikbare antwoorden op deze vragen,  roept om een pragmatische aanpak. Dit stappenplan helpt u op weg:

stappenplan profilering

Ken uw doelgroep

Inzicht in uw doelgroep en hun behoeften is de eerste stap. Die combineert u met het doel van uw profilering (bekendheid, interactie etc.)

Uw propositie

“Voor welk vraagstuk moet ik jou bellen, en waarom juist jou?” Het antwoord op deze vraag is de kern van uw propositie. De propositie bestaat uit 4 B’s: behoefte, belofte, bewijs, benefits.

Profielbepaling

De combinatie van het bovenstaande leidt tot uw profiel. Dat kan zowel voor kantoor zijn als voor individuele medewerkers.

Kies uw communicatie-instrumenten

Het profiel, voorzien van een creatief tintje, wordt uitgedragen via verschillende communicatie-instrumenten en media.

Opvolging

Wie doet wat wanneer? Dat vraagt discipline, tijd en aandacht. Maak daarvoor een ActieKalender zodat activiteiten gepland EN bewaakt worden.

Kom in actie

hulp advies begeleiding

Heel interessant al deze teksten en ook prima bruikbaar. Wat echt belangrijk is, is dat er wat gaat gebeuren: dat u aan de slag gaat (of laat gaan. Daarvoor hebben we een aantal diensten ontwikkeld

Om dieper in te gaan op de materie, bekijkt u deze PRESENTATIE.

Meer inzicht in het ontwikkelen van een propositie? Lees deze BLOG.

Wil u het eerst zelf proberen? Gebruik dan dit TEMPLATE.

Deze WORKSHOP begeleidt u in 1 dag naar een pragmatisch en concreet actieplan.