In Ondernemerschap

Plan voorbereiding prestatieHoe maak  je een plan dat strategisch én pragmatisch is?

In de advocatuur is het opstellen van een strategisch plan niet altijd vanzelfsprekend. Toch is het essentieel voor de toekomstbestendigheid van je kantoor of sectie.

Als partner/vennoot moet je richting geven aan de groei en ontwikkeling van je sectie of kantoor (en daarnaast ook je eigen praktijk). Maar hoe stel je een goed plan op dat strategisch en pragmatisch ?

Hieronder de concrete stappen om een strategisch en pragmatisch plan vorm te geven. Met bovendien enkele prikkelende vragen die je helpen om de diepte in te gaan.

Ken je cliënt klantkennis1. Begin met een grondige analyse

Voordat je begint met plannen, moet je een helder beeld hebben van waar je nu staat. Dit betekent dat je zowel naar interne factoren als naar de markt kijkt. Denk aan sterktes en zwaktes binnen je kantoor of sectie, maar ook kansen en bedreigingen in de markt (denk aan de SWOT-analyse).

Vragen om over na te denken:

  • Wat is de kern van onze expertise en hoe onderscheidt dit ons van de concurrentie?
  • Welke ontwikkelingen in de markt bedreigen onze huidige positie?
  • Waar laten wij kansen liggen?
  • Wat zijn de nog-niet-gerealiseerde ambities van onze partners ?
  • Welke out-of-the-box ideeën die, als ze worden uitgevoerd,  leiden ertoe dat we het winstaandeel per partner in drie jaar kunnen verdubbelen?

groei succes ontwikkeling2. Bepaal heldere en haalbare doelstellingen

Een strategisch plan moet ambitieus, maar haalbaar zijn. Stel daarom duidelijke doelen vast. Dit kunnen kwantitatieve doelen zijn (bijv. omzetgroei, aantal nieuwe cliënten, ziekteverzuim, winstgevendheid, personeelsbehoud, etc.) of kwalitatieve doelen (bijv. verbetering van de reputatie of interne processen, medewerkerstevredenheid, etc.).

Bijbehorende vragen:

plan strategy3. Formuleer een unieke strategie

Hoe ga je de gestelde doelen behalen? Dit is het hart van je strategie. Denk hierbij aan nieuwe diensten of secties, innovatieve juridische technologieën of marketingstrategieën die je wilt inzetten.

Of zoals Tracy & Wiersma de 3 waarde-strategieën formuleerden: kies je voor 100% klantenfocus, operationele efficiency, of product leadership?

Vragen om over na te denken:

  • In welke rechtsgebieden of markten willen we groeien, en hoe bereiken we dat?
  • Wat zijn onze echt waardevolle klanten en hoe zorgen we dat we hen bij kantoor houden?
  • Waar kunnen we efficiënter werken zonder de kwaliteit van onze diensten te schaden?

actie uitvoering4. Houd rekening met implementatie en cultuur

Een strategie is niets waard als deze niet wordt uitgevoerd. De implementatie (of ‘uitvoering’, als dat beter past) is cruciaal. Denk hierbij aan acties, verantwoordelijkheden en deadlines.

Bijbehorende vragen:

  • Hebben we de juiste mensen en middelen om deze strategie succesvol te implementeren?
  • Is het helder wie waarvoor verantwoordelijkheid draagt en heeft zij/hij daarvoor voldoende kwaliteiten en instrumenten?
  • Hoe zorgen we ervoor dat iedereen (pro)actief bijdraagt aan de uitvoering EN daarvoor navenante erkenning krijgt?
  • Welke dingen die ons in het verleden succesvol maakten, moeten we NU vergeten, afleren of weggooien om succesvol te zijn in de toekomst?

resultaten onderscheid concurrentie5. Monitor en stuur bij

Een strategisch plan is geen statisch document. De juridische markt verandert snel, dus het is essentieel dat je periodiek evalueert of de strategie nog aansluit bij de werkelijkheid en of de doelen binnen bereik zijn.

Vragen om over na te denken:

  • Welke KPI’s (kritische prestatie indicatoren) zijn meest relevant om onze performance te meten?
  • Hoe en wanneer evalueren we de voortgang van het plan?
  • Zijn we flexibel genoeg om de strategie aan te passen als de omstandigheden veranderen?

Conclusie

Het opstellen van een strategisch plan is een kans voor jou als partner om richting en visie te geven aan je sectie of kantoor. Door scherpe analyses te maken en realistische doelen te stellen, creëer je een plan dat niet alleen inspirerend is, maar ook daadwerkelijk uitvoerbaar.

Durf daarbij kritische vragen te stellen en wees niet bang om bestaande aannames los te laten. Succes zit in een combinatie van goede planning en uitvoering, maar ook in het vermogen om snel te kunnen schakelen als dat nodig is.

 

handboek klantgericht ondernemerschap advocatuur notariaatKom in actie

Onze ervaring met advocaten en notarissen laat zien dat een planmatige aanpak van het planningsproces tot pragmatische en praktisch uitvoerbare plannen leidt.

Daarvoor heeft LegalBizDev.nl een eigen aanpak waarbij pragmatisch denken & doen voorop staat. Dat gaat niet alleen over de financiële kant; alles wat daaraan vooraf gaat heeft ook grote invloed.

Wil je daarover informatie ontvangen, laat het ons weten met een snelle email.

 

Meer achtergrond?

In een 10 minuten telefoontje leggen we het je graag uit. Bel 06-105 371 58 en Dirk Heuff legt uit en beantwoord je vragen.

Recente blogs
3 lekken omzetkwartaalevaluatie succes actiepunt expert
0 Shares
Share
Tweet
Share