In Blogs, Ondernemerschap, Profilering

15 minuten per dag voor klantcontact, relatieonderhoud, acquisitie

De successen in Legal Business Development zijn vooral te vinden bij hen die het structureel volhouden. Elke notaris en advocaat die elke dag 15 minuten aan Business Development besteedt, gaat daar na 2 maanden resultaten van ervaren. Hier 25 manieren om die 15 minuten zinvol en effectief te besteden.

 

Relatiebeheer & Netwerken

  • clientrelatie acquisitie medewerkersBel een cliënt of verwijzer om bij te praten (zonder agenda, gewoon praten).
  • Stuur een bedankmail na een afgeronde zaak.
  • En informeer ook de verwijzer erover.
  • Nog beter: of handgeschreven kaartje
  • Nodig een relatie uit voor een (virtuele) koffie.
  • Volg op na een recente bijeenkomst of netwerkborrel.
  • Attendeer een cliënt op een actueel nieuwsbericht in dines branche (email met link).
  • Vraag een cliënt om feedback over je dienstverlening.
  • Stuur een artikel of whitepaper dat aansluit bij de interesses van een relatie.
  • Deel een LinkedIn-post van een cliënt met een persoonlijke reactie.
  • Introduceer twee relaties aan elkaar die mogelijk iets voor elkaar kunnen betekenen.
  • Plan een korte check-in met een oud-cliënt.

 

Profilering & Zichtbaarheid (on- en offline)

  • Advocaten kunnen wel reclame makenWerk je LinkedIn-profiel bij met recente publicaties.
  • Schrijf een korte blog/LI-bericht over een impact van recente wetswijziging (met deze handleiding).
  • Of start er een poll over (met deze handleiding).
  • Geef een inhoudelijke reactie op een bericht van je netwerk. Of stel een intelligente vraag.
  • Doe een linkverzoek aan drie nieuwe contacten op LinkedIn.
  • Deel een succesvolle of casus (uiteraard anoniem of na toestemming).
  • Check je persoonlijke pagina op de kantoor website; nog steeds actueel en correct?
  • Deel een testimonial op je website of sociale media.
  • Voeg recente publicaties of presentaties toe aan je online profielen.

 

Thought Leadership

  • bedenken analyseren concluderenBedenk drie ideeën voor toekomstige blogposts of artikelen (alleen bedenken, schrijven komt op later moment)
  • Begin met het schrijven van een artikel over een veelgestelde vraag van cliënten (denk aan deze tips).
  • Maak een 3 minuten video waarin je een juridisch concept uitlegt (vergeet de cal-2-action niet).
  • Werk een bestaande presentatie bij met actuele informatie.
  • Schrijf een korte samenvatting van een recente uitspraak of wetswijziging.
  • Maak een FAQ lijst (meest gestelde vragen) over je vakgebied en publiceer (website, social media, etc.).
  • Interview een collega over een specifiek onderwerp en publiceer het.
  • Deel de recensie van het recente boek van je kantoorgenoot.
  • Bedenk hoe je je vraag (aan Marketing) stelt zodat ze een duidelijke infographic maken over een juridische procedure.

 

Acquisitie & Klantgerichtheid

  • acquisitieKies 1 potentiële cliënt en google informatie over diens organisatie/bedrijfstak.
  • Vraag vervolgens de (senior)medewerker om te bedenken hoe dit gebruikt kan worden om contact te maken met die potentiële cliënt
  • Werk het CRM-systeem bij met recente interacties.
  • Analyseer je huidige cliëntenbestand op kansen voor cross-selling (gebruik deze handleiding)
  • Bedenk bij 1 kop koffie samen met medewerker een aanvullende dienst voor bestaande cliënten.
  • Plan een follow-upgesprek met een prospect.
  • Initieer een klanttevredenheidsonderzoek (deze vragen kunnen helpen).
  • Lees 3 edities van de branche-nieuwsbrief van een potentiële cliënt voor relevante ontwikkelingen.
  • Bereid een pitch voor op basis van de specifieke behoeften van een prospect.
  • Stuur een herinnering voor een eerder verzonden voorstel.

 

Strategie & kantoorprocessen

  • plan strategyBedenk twee S.M.A.R.T doelen voor je business development activiteiten voor de komende maand.
  • Analyseer welke marketingactiviteiten het meeste effect opleverden in het afgelopen kwartaal/jaar (hulpmiddel).
  • Check het standaardtemplate voor offertes/pitches: voldoende actueel en bruikbaar? Verbetermogelijkheden?
  • Deel een succesverhaal binnen je team om best practices te verspreiden.
  • Vraag je team/sectie/kantoor naar behoefte voor een workshop over klantgerichtheid, netwerken of acquisitie  (inspiratie).
  • Evalueer de effectiviteit van je huidige netwerkevenementen
  • Bedenk welke mogelijke verwijzers een uitnodiging moeten krijgen voor aankomend kantoorevenement.
  • Plan een maandelijkse evaluatie van je business development activiteiten.

 

15 Minuten Business Development per dag …

Jij kan het ook!

.

Wil je dit bij jou op kantoor  ?

hulp advies begeleiding sparren klankbordenAl 16 jaar werken we met advocaten en notarissen over HOE business development echte handen & voeten te geven. Onze ervaring met verschillende kantoren en verschillende rechtsgebieden laat zien dat een planmatige aanpak tot goede en duurzame resultaten leidt.

Wil je daarover verder sparren, laat het ons weten via email, Of bel met Dirk Heuff  via 06 -105 37 58. Hij beantwoordt je vragen met kennis, geduld en plezier.

 

Recommended Posts
online summerschool ondernemerschap 2025 advocatuur notariaat
0 Shares
Share
Tweet
Share