Ontwikkeling van mensen,
secties en teams
secties en teams
Pragmatisch Deskundig

Juridische dienstverlening is vooral mensenwerk is. Dus is er continue aandacht nodig voor de ontwikkeling van mensen, secties en teams. Zodat ze ‘up to date’ blijven. Zodat ze mee kunnen met ontwikkelingen in de markt en bij cliënten. Iets wat de Orde van Advocaten en de KNB ook aanbevelen (lees: verplicht stellen).
Actueel voor uw praktijkontwikkeling in 2023
MasterClass
Legal Business Planning 2023
Legal Business Planning 2023
Een pragmatische & praktische fundament.
MasterClass van 1 dag over “Legal Business Planning”
PLUS 3 follow-up coaching sessies (1-op-1)
- Praktisch & pragmatisch
- Met presentaties & opdrachten
- Templates & best practices
- Schrijven aan een Persoonlijk Business Plan
- 6 PO punten
Inzicht Instrumenten Implementatie
Seminar
Uurtarief => PrestatieBeloning
Uurtarief => PrestatieBeloning
De waarde van uw inzet is groter dan uw uurtarief.
Een seminar over prestatiebeloning en hoe u daar naar toe kan groeien.
- Wat is ‘toegevoegde waarde’ ?
- Uurtarief versus andere beloningsvormen (voor- & nadelen).
- Wat is prestatiebeloning & hoe werkt het.
- De weg van uurtarief naar value pricing.
- 3 PO punten
Vernieuwend Onderscheidend Praktisch
Acquisitie
Coaching
Coaching
Meer resultaat in 15 minuten per dag
Een training- en coachingprogramma dat u helpt met antwoorden op:
- Hoe kom ik aan tafel (bij de juiste klanten) ?
- Hoe kom ik vervolgens tot zaken ?
Niet alleen LEERT u hoe dit moet. U gaat er actief mee aan de slag met een coach aan de zijlijn: elke 2-3 weken een klankbord-sessie als steun in de rug en als stok achter de deur.
Doelgericht & Klantgericht
SummerSchool
‘Ondernemerschap’
‘Ondernemerschap’
15 Mini-MasterClasses op het gebied van ondernemerschap, klanten en acquisitie.
Voor moderne advocaten en notarissen die
- De zomerperiode willen benutten om hun kennis & inzicht bij te spijkeren
- En daar concreet mee aan de slag gaan.
5 dagen lang, 3 sessies per dag, online.
In 60 minuten weer up-to-date met laatste inzichten.
Praktijkgericht Interactief Leerzaam
Voor secties, teams of heel kantoor
Gedifferentieerd naar ervaring
Niet alle medewerkers zijn gelijk in hun interesse en inzet om hun praktijk te ontwikkelen. Dat heeft met ervaring te maken, maar ook met motivatie en kundigheid.
0 – 5 Jaar
Nieuw binnen het vak. Ze ontdekken het werkende leven, de dynamiek van kantoor en gaan op zoek naar hun ‘eigen’ rechtsgebied.
Behoeften
- Zoeken naar hun eigen plek èn de manier waarop ze die willen invullen.
- Zoeken naar balans tussen ‘meedoen met kantoor’ en ‘jezelf blijven’.
- Focus op de juridisch inhoudelijke kanten: het vak willen leren (minder op klanten en klantrelaties)
- Openheid/frisheid voor nieuwe mogelijkheden.
Leerdoelen
- Kennismaking met acquisitie en profilering
- Inspiratie om aan de slag te gaan
- Basisvaardigheden voor klantcontact
- Bijdragen aan méér werk bij bestaande klanten.
5+ Jaar
Dit zijn de medewerkers met enige ervaring. Ze hebben hun juridisch specialisme. Ze worden vaker op specifieke onderwerpen ingezet. De eerste stappen ‘naar buiten’ worden genomen. Welke richting?
Behoeften
- pro-actieve houding richting klanten,
- deelname aan externe netwerken en
- ideeën om hun klantenkring en omzetbijdrage uit te breiden.
Leerdoelen
- Zelfstandige profilering
- Begrijpen van klanten en hun ‘vraag-achter-de vraag’
- Herkenbaar bijdragen aan acquisitie
- Van contact naar contRact.
Partner potentials
Zij willen hun praktijk uitbouwen tot een zelfstandige business. Wel binnen het grotere geheel van kantoor. Daarmee leggen ze vaak een basis voor het partnerschap.
Behoeften
- Verantwoordelijkheid dragen en invullen
- Rendement van inspanningen
- Bewust gekozen extern profiel dat bijdraagt aan acquisitie
- Nieuwe cliënten worden geworden en de bestaande cliënten uitbouwen.
Leerdoelen
Professionalisering van alle facetten van praktijkontwikkeling:
- Business planning
- Aanscherpen van vaardigheden
- Meten & weten als basis voor plannen
- Echte praktijkontwikkeling: de BV “ik”
- Winnen van pitches
Praktijkgericht, pragmatisch & professioneel
Ons assortiment
Voor de ontwikkeling van mensen, secties en teams zijn de volgende producten in te zetten.
Uiteraard is de specifieke vraag/behoefte een belangrijk uitgangspunt voor de verdere concrete invulling daarvan.
Klik op de afbeeldingen voor meer informatie
Pragmatische planing & uitvoering
Met deze workshop komt u tot een plan met structuur en heldere keuzes. Daarin wordt duidelijk wat u gaat doen en wanneer en wat dat moet gaan opleveren.
Een pragmatische aanpak zodat er een plan komt dat ècht uitgevoerd wordt.
Profilering met Onderscheid
Wat is er voor nodig om een professioneel en aansprekend profilering in de markt te kunnen zetten?
Onderscheidend, aansprekend, authentiek en practisch uitvoerbaar.
Acquisitie met gezond verstand
Van contact naar contract: van een interessant gesprek of ontmoeting towwerken naar een waardevolle cliëntrelatie. Deze vervolgens uitbreiden naar acquisitie van interessante zaken.
Geen ‘verkopen’ maar cliënten helpen: op basis van kennis & ervaring en een passende presentatie daarvan, toewerken naar nieuwe opdrachten.
Meer werk bij huidige cliënten
Nieuwe omzet van uw huidige cliënten is 5x winstgevender
dan omzet van nieuw geacquireerde cliënten.
Het binden en uitdiepen van de relatie met de klanten is dus zéér de moeite waard. Weten welke klanten een dergelijk potentieel nog onbenut laten, leert u in deze workshop.
De B.V. “IK”
Hoe bouw ik mijn eigen praktijk met interessante zaken en waardevolle klanten?
Wat kan ik doen aan profilering, acquisitie en de binding van cliënten zodat mijn praktijk groeit ?
Waar begin ik? Wat heb ik nodig?
Wat wordt mijn weg naar succes?
Customer Journey Mapping
Begrijp de reis van de cliënt en verbeter uw dienstverlening
Vanaf het eerste contact via de intake en de offerte naar de behandeling van het dossier. Tot en met declareren en evalueren. Wat ervaart een cliënt? Hoe beoordeelt hij de dienstverlening? Waar zitten de verbeteropties.
Meer succes met pitches
Voor notarissen en advocaten die meer resultaat uit hun pitches willen halen.
Die vaker een aanbesteding willen winnen.
Die niet alleen met een lage prijs willen winnen.
Volg de MasterClass of schakel een PitchCoach in. Hun pragmatische en bewezen aanpak zorgt voor structureel hogere succeskansen.
Voor jouw individuele ontwikkeling
Klankborden & Coaching
Als jij jouw praktijk zelf verder wil ontwikkelen dan wil dat je misschien liever 1-op-1 doen, zonder ‘pottekijkers’.
In onze praktijk krijgen we veel medewerkers (en partners) die buiten het zicht van kantoorgenoten werken aan hun commerciële ontwikkeling.
Daarvoor hebben we meerdere opties:
Klankbord
1-2 sessies van een uur voor specifieke vraagstukken, 2nd opinion of feedback. Nieuwe inzichten geven nieuwe opties en daarmee nieuwe energie.
Reflectie
2-4 sessies van anderhalf uur voor zelfreflectie op de eigen aanpak en resultaten. Prikkelende vragen laten je kijken en denken over zaken die nog niet eerder aan de orde kwamen. Hiermee ontstaan nieuwe perspectieven en mogelijkheden.
Coaching
4-8 sessies van anderhalf uur inzoomend op commerciële mindset en modus operandi. Diepgang in vragen, oorzaken blootleggen (i.p.v. symptomen), nieuwe werkwijzen ontdekken en uitproberen. Deze leiden naar duurzame versterking van je commerciële vaardigheden en resultaten.
Partner worden
Sta je op een lijstje? Heeft je partner iets laten vallen?
Wil je het zelf ook? Denk je dat je het kan?
Als jij overtuigd bent dat het partnerschap jouw toekomst moet zijn, dan is de vervolgvraag “Hoe overtuig je de zittende partners dat jij in staat bent je eigen praktijk te managen èn de mensen die daarin werken?”
Die vraag is veel makkelijker gesteld dan beantwoord. En omdat falen geen optie is, is een gedegen voorbereiding van belang.
Lees hier onze aanpak voor een dergelijk partnertraject.
Train Je vaardigheden
Denken, praten en plannen maken is belangrijk. De uitvoering, het echte DOEN is uiteindelijk datgene wat resultaten brengt.
Het aanscherpen van vaardigheden is noodzakelijk. Trainen dus. Daarmee ontstaat een continue ontwikkeling van mensen, secties en teams.
Een greep uit de verschillende vaardigheidstrainingen die beschikbaar zijn:
- Acquireren zonder verkopen
- Personal branding voor advocaten
- Uw persoonlijk acquisitieplan in 1 dag
- Pitches winnen
- Klanten binden & uitbouwen (cross selling)
- Accountmanagement
- Ambassadeurs & referenties: creëeren & benutten
- Verschillende klanten, gedifferentieerde benadering
- Van Contact naar Contract
- Netwerken kan wèl leuk zijn (en effectief)