Ontwikkeling van mensen,
secties en teams

Pragmatisch  Deskundig

ontwikkeling advocaten notarissen toepassen
Juridische dienstverlening is vooral mensenwerk is. Dus is er continue aandacht nodig voor de ontwikkeling van mensen, secties en teams. Zodat ze ‘up to date’ blijven. Zodat ze mee kunnen met ontwikkelingen in de markt en bij cliënten. Iets wat de Orde van Advocaten en de KNB ook aanbevelen (lees: verplicht stellen).

Voor secties, teams of heel kantoor

Workshops & MasterClasses

Ontwikkel uw organisatie en uw medewerkers zodat ze beiden ‘up to date’ blijven en meegaan met veranderingen in de markt.

Dit kan ingevuld worden met

  • Masterclasses van een dagdeel
  • Workshops van een dag
  • Complete programma’s van meerdere dagen.
workshop training diensten ontwikkeling

Gedifferentieerd naar medewerker

Niet alle medewerkers zijn gelijk in hun interesse en inzet om hun praktijk te ontwikkelen. Dat heeft met ervaring te maken, maar ook met motivatie en kundigheid.

Startend

advocaat-stagiair jonge balie

De jongeren met 0-3 jaar ervaring. Nieuw binnen het vak. Ze ontdekken het werkende leven en de verschillende rechtsgebieden.

Ze zijn herkenbaar aan:

  • Zoeken naar hun eigen plek èn de manier waarop ze die willen invullen.
  • Zoeken naar balans tussen ‘meedoen met kantoor’ en ‘jezelf blijven’.
  • Focus op de juridisch inhoudelijke kanten: het vak willen leren (minder op klanten en klantrelaties)
  • Openheid/frisheid voor nieuwe mogelijkheden.
Leerdoelen
  • Kennismaking met acquisitie en profilering
  • Inspiratie om aan de slag te gaan
  • Basisvaardigheden voor klantcontact
  • Bijdragen aan méér werk bij bestaande klanten.

Gemotiveerd

actie uitvoering

Dit zijn de medewerkers met 3-8 jaar ervaring. Ze hebben een juridisch specialisme. Ze worden vaker op specifieke onderwerpen ingezet. Niet ieder van hen is even gemotiveerd om met acquisitie en Business Development aan de slag te gaan.

De ‘gemotiveerden’ zijn herkenbaar aan:

  • actieve houding richting klanten,
  • deelname aan externe netwerken en
  • ideeën om hun klantenkring en omzetbijdrage uit te breiden.
Leerdoelen
  • Zelfstandige profilering
  • Begrijpen van klanten en hun ‘vraag-achter-de vraag’
  • Herkenbaar bijdragen aan acquisitie
  • Van contact naar contRact.

Ambitieus

groei succes ontwikkeling

Zij willen hun praktijk uitbouwen tot een min of meer zelfstandige business. Wel binnen het grotere geheel van kantoor. Daarmee leggen ze vaak een basis voor het partnerschap.

Herkenbaar aan:

  • Grote verantwoordelijkheid
  • Veel inzet
  • Leergierig.
  • Bewust van de bedrijfseconomische noodzaak om extern te profileren. Daarmee kunnen nieuwe cliënten worden geworden en de bestaande cliënten beter worden bediend.
Leerdoelen

Professionalisering van alle facetten van praktijkontwikkeling:

  • Business planning
  • Aanscherpen van vaardigheden
  • Meten & weten als basis voor plannen
  • Echte praktijkontwikkeling: de BV “ik”
  • Winnen van pitches

Ons assortiment

Voor de ontwikkeling van mensen, secties en teams zijn de volgende producten in te zetten.

Uiteraard is de specifieke vraag/behoefte een belangrijk uitgangspunt voor de verdere concrete invulling daarvan.

Legal Business Planning

legal business planning masterclass

Met deze workshop komt u tot een plan met structuur en heldere keuzes. Daarin wordt duidelijk wat u gaat doen en wanneer en wat dat moet gaan opleveren.

Een pragmatische aanpak zodat er een plan komt dat ècht uitgevoerd wordt.

Hoe word ik (h)erkend?

workshop profilering propositie advocaten notarissen

Wat is er voor nodig om een professioneel en aansprekend profilering in de markt te kunnen zetten?

Onderscheidend, aansprekend, authentiek en practisch uitvoerbaar.

Acquisitie met gezond verstand

intellectueel acquireren voor advocaten en notarissen

Van contact naar contract: van een interessant gesprek of ontmoeting towwerken naar een waardevolle cliëntrelatie. Deze vervolgens uitbreiden naar acquisitie van interessante zaken.

Geen ‘verkopen’ maar cliënten helpen: op basis van kennis & ervaring en een passende presentatie daarvan, toewerken naar nieuwe opdrachten.

Meer werk van huidige cliënten

meerwerk van bestaande klanten klantenbinding

Nieuwe omzet van uw huidige cliënten is 5x winstgevender
dan omzet van nieuw geacquireerde cliënten.

Het binden en uitdiepen van de relatie met de klanten is dus zéér de moeite waard. Weten welke klanten een dergelijk potentieel nog onbenut laten, leert u in deze workshop.

De B.V. “IK”

omzetgroei advocatuur notariaat praktijkontwikkeling BV IK

Hoe bouw ik mijn eigen praktijk met interessante zaken en waardevolle klanten?

Wat kan ik doen aan profilering, acquisitie en de binding van cliënten zodat mijn praktijk groeit ?

Customer Journey Mapping

customer hourney workshop ken de klant

Begrijp de reis van de cliënt en verbeter uw dienstverlening

Vanaf het eerste contact via de intake en de offerte naar de behandeling van het dossier. Tot en met declareren en evalueren. Wat ervaart een cliënt? Hoe beoordeelt hij de dienstverlening? Waar zitten de verbeteropties.

Meer succes met pitches

pitch aanbesteding pitchcoach

Voor notarissen en advocaten die meer resultaat uit hun pitches willen halen. Die vaker een aanbesteding willen winnen.

Volg de MasterClass of schakel een PitchCoach in. Hun pragmatische en bewezen aanpak zorgt voor structureel hogere succeskansen.

Summer School 2020

legal business development summerschool-2020

Besteed uw zomer zinvol. Volg een of meer praktische kortdurende bijeenkomsten over een specifiek onderwerp.

Inspiratie, inzicht en tips & tricks. Voor de verdere ontwikkeling van mensen, secties en teams.

Voor jouw individuele ontwikkeling

Klankborden & Coaching

Als jij jouw praktijk zelf verder wil ontwikkelen dan wil dat je misschien liever 1-op-1 doen, zonder ‘pottekijkers’.

In onze praktijk krijgen we veel medewerkers (en partners) die buiten het zicht van kantoorgenoten werken aan hun commerciële ontwikkeling.

Daarvoor hebben we meerdere opties:

Klankbord

1-2 sessies van een uur voor specifieke vraagstukken, 2nd opinion of feedback. Nieuwe inzichten geven nieuwe opties en daarmee nieuwe energie.

Reflectie

2-4 sessies van anderhalf uur voor zelfreflectie op de eigen aanpak en resultaten. Prikkelende vragen laten je kijken en denken over zaken die nog niet eerder aan de orde kwamen. Hiermee ontstaan nieuwe perspectieven en mogelijkheden.

Coaching

4-8 sessies van anderhalf uur inzoomend op commerciële mindset en modus operandi. Diepgang in vragen, oorzaken blootleggen (i.p.v. symptomen), nieuwe werkwijzen ontdekken en uitproberen. Deze leiden naar duurzame versterking van je commerciële vaardigheden en resultaten.

Partner worden

Sta je op een lijstje? Heeft je partner iets laten vallen?
Wil je het zelf ook? Denk je dat je het kan?

Als jij overtuigd bent dat het partnerschap jouw toekomst moet zijn, dan is de vervolgvraag “Hoe overtuig je de zittende partners dat jij in staat bent je eigen praktijk te managen èn de mensen die daarin werken?”

Die vraag is veel makkelijker gesteld dan beantwoord. En omdat falen geen optie is, is een gedegen voorbereiding van belang.

Lees hier onze aanpak voor een dergelijk partnertraject.

Vaardigheidstrainingen voor ontwikkeling

Denken, praten en plannen maken is belangrijk. De uitvoering, het echte DOEN is uiteindelijk datgene wat resultaten brengt.

Het aanscherpen van vaardigheden is noodzakelijk. Trainen dus. Daarmee ontstaat een continue ontwikkeling van mensen, secties en teams.

Een greep uit de verschillende vaardigheidstrainingen die beschikbaar zijn:

  • Acquireren zonder verkopen
  • Personal branding voor advocaten
  • Uw persoonlijk acquisitieplan in 1 dag
  • Pitches winnen
  • Klanten binden & uitbouwen (cross selling)
  • Accountmanagement
  • Ambassadeurs  & referenties: creëeren & benutten
  • Verschillende klanten, gedifferentieerde benadering
  • Van Contact naar Contract
  • Netwerken kan wèl leuk zijn (en effectief)