Pragmatisch    Deskundig

opleiden en ze verlaten kantoor
niet opleiden en ze blijven bij kantoor
opleiden en dan toepassen

Juridische dienstverlening is vooral mensenwerk. Dat vraagt continue aandacht voor de ontwikkeling van uw mensen en secties.

Aandacht voor de ontwikkeling van uw mensen en secties. Zodat ze ‘up to date’ blijven. Zodat ze mee kunnen met ontwikkelingen in de markt en bij cliënten. Iets wat de Orde van Advocaten en de KNB ook aanbevelen (lees: verplicht stellen).
En het moet ook passen bij het niveau en de ervaringsjaren van die mensen. Dat bieden we hier.

Praktijkgericht, pragmatisch & professioneel

Ervaring bepaalt de behoefte

klanten prospects verschil maken
Advocaten en kandidaat-notarissen zijn verschillend in hun interesse en inzet voor hun praktijkontwikkeling.
Dat heeft met leeftijd en achtergrond te maken, maar vooral met ervaring en ambitie (en de daaronder liggende motivatie en kundigheid).

De ontwikkeling van uw mensen en secties (middels opleiding, training, coaching moet daarop ingericht zijn.
Aangepast aan elk niveau.

Wij verzorgen dat voor u, zoals we dat voor vele andere kantoren, secties en individuen hebben verzorgd.

Voor elk niveau zijn er specifieke wensen, doelen en mogelijkheden:

Voor stagiairs

beroepsopleiding advocaten ondernemerschap logo
Nieuw en jong binnen het vak, binnen kantoor.

Ze ontdekken het echte leven van een professional, de dynamiek van kantoor en gaan op zoek naar hun ‘eigen’ rechtsgebied.

Contact met klanten komt voorzichtig op gang. Eerste indruk is belangrijk. Net zoals (zelf)vertrouwen. Hoe faciliteert een stimuleert u hen daarbij?

Hier de vragen die ze stellen, welke leerdoelen daarbij horen en hoe onze aanpak en aanbod daarbij kan helpen.

vraagstuk dilemma
  • Ik zoek een balans tussen ‘in de cultuur passen’ en ‘mezelf blijven’.
  • Hoe laat ik me intern zien zodat ik betrokken word bij interessante zaken en klanten?
  • Wat kan ik bijdragen aan klantrelaties ondanks mijn gebrek aan ‘grijze haren’/senioriteit?
  • Hoe kom ik aan tafel bij klant èn wordt ik daar serieus genomen?
doel target
  • Ondernemend denken & doen; dat kan jij ook    (inspiratiesessie)
  • Personal Branding voor juridische professionals    (workshop)
  • Starten met je netwerk opbouwen, live en online    (workshop)
  • Je hebt een eerlijk beeld van jezelf en je mogelijkheden om bij te dragen aan de praktijk
  • Je herkent bij (potentiële) cliënten interessante kansen voor kantoor
  • Je weet hoe je daaraan binnen kantoor opvolging kunt geven
  • Je levert je concrete bijdrage aan versterking van de praktijk

Voor medewerkers

uren schrijven omzet acquisitie
De urenstampende medewerkers. Met toekomstpotentieel …? Dat moet ontwikkeld worden.

Ze hebben hun juridisch specialisme. Ze worden vaker op specifieke cliënten en zaken ingezet.

Zelfstandig klantcontact neemt toe. De eerste stappen naar ‘meer bijdragen aan kantoor’ worden genomen.

Het echte toekomstpotentieel wordt beoordeeld en benut.

Lees hieronder hun vragen & wensen, de vertaling daarvan naar leerdoelen  en wat wij daarvoor aanbieden.

vraagstuk dilemma
  • Hoe doe ik dat, netwerken, zonder met mezelf te koop te lopen?
  • Hoe krijg ik mijn eigen klanten
  • Acquisitie, hoe doe je dat en waar begin ik?
  • Koude acquisitie, wel of niet doen?
  • Hoe maak ik contact bij een bedrijf waar ik geen directe ingang heb
  • Hoe kom ik van een goed gesprek naar een opdracht?
  • Hoe onderhoud ik de contacten met klanten als er geen zaak loopt.
doel target
  • Propositie ontwikkeling & toegevoegde waarde voor Personal Branding   (workshop)
  • Jouw netwerk uitbouwen & benutten (training – incl. LinkedIn)
  • Van advocaat naar Trusted Advisor
  • Klanten binden & uitbouwen (workshop)
  • Starten met acquisitie / van Contact naar Contract (training)
  • Van tevreden klant naar ambassadeur en meer verwijzingen (workshop)
  • LegalBizDev’s Summerschool
mindset results acquisitie cliënten
  •  Je hebt je eigen onderscheidende propositie gedefinieerd en je kan je persoonlijke professionaliteit over het voetblicht brengen.
  • Je weet hoe je een gesprek met cliënten professioneel vormgeeft
  • Je herkent de (onbewuste) behoeften bij de klant en kan die bespreekbaar maken tbv nieuw werk
  • Je bent in staat om in cliëntgesprekken het vertrouwen van je gesprekspartners te winnen
  • Je hebt interne ambassadeurs gecreëerd.

Voor salary partners  en partner potentials

jij concurrenten personal branding onderscheid
Ambitieus en met de kwaliteiten en mentaliteit om dat in te vullen.

Zij willen hun praktijk uitbouwen tot een zelfstandige business. Hun eigen praktijk: eigen klanten, erkend worden op omzetbijdrage, zelf aan het stuur zitten.

Wel binnen het grotere geheel van kantoor. Dus naast aandacht voor de praktijk ook meer aandacht voor de mensen en voor de business. Daarmee leggen ze vaak een basis voor het partnerschap.

Hier een beknopt van hun wensen, vertaald naar leerdoelen en hoe onze aanpak en aanbod daarbij helpen.

vraagstuk dilemma
  • Ik moet een gestage instroom van nieuw werk laten zien. Hoe doe ik dat?
  • Hoe ontdek ik zelf nieuwe kansen bij cliënten en hoe versterk ik daarmee een eigen praktijk.
  • Hoe verhoog ik de binding met/loyaliteit van mijn klanten die ook meer verwijzingen oplevert.
  • Hoe zorg ik dat de andere vennoten mij in de/hun maatschap willen opnemen?
  • Beginnen met leiding geven, hoe doe ik dat, wat zijn valkuilen en best practices?
doel target
  • Business Plan voor de BV IK (workshop)
  • Het partnertraject met 100% succes    (trainings- & coachingprogramma)
  • Klanten binden & uitbouwen    (workshop)
  • Meer zaken uit je netwerk halen: contact => contRact  (trainings- & coachingprogramma)
  • Meer impact met jouw leiderschap    (trainings- & coachingprogramma)
  • De klant, mijn uurtarief en prestatiebeloning    (seminar)
  • Meer pitches winnen    (workshop)
  • Ambassadeurs  & referenties: creëeren & benutten    (workshop)
  • PeopleManagement, empathie en jouw persoonlijke stijl    (training)
partner worden partnertraject managing people practice business
  •  Je hebt een aangescherpte strategie om nieuwe zaken binnen te halen, die recht doet aan je expertise, doelmarkt en reputatie.
  • Je hebt de skills om meer werk bij klanten binnen te halen, óók voor andere secties.
  • Je opereert zelfstandig en proactief in je ondernemersrol (incl de ontwikkeling en aansturing van medewerkers en stagiairs)
  • Je realiseert een gestage instroom van nieuwe klanten en nieuw werk.

Voor equity partners & maatschap

teamwork samenwerken maatschap sectie kantoor
Richting geven, aanjagen, management en samenwerken. Partner zijn vraagt nogal wat in de 21e eeuw. Een extern klankbord brengt focus en houdt u op koers.

People management is belangrijker, vooral met de jongere generaties binnen kantoor. Ook de lange termijn gezondheid van kantoor, moet gekozen en bewaakt worden. En dat in samenwerking met de verschillende persoonlijkheden binnen de maatschap.

Dat vraagt om ontwikkeling van uw mensen en secties èn begeleiding die ècht goed past.

vraagstuk dilemma
  • Managen van balans tussen omzet, rendement en personeel.
  • Hoe vertalen we de impact van markt- en klantontwikkelingen naar aanpassing van strategie e/o business model?
  • Hoe organiseren we account management en cross selling?
  • De maatschap als team (ipv groep individuen met eigen agenda’s)
  • Instroom, doorstroom en uitstroom van partners – hoe te plannen en door te voeren zonder gedoe?
  • Meer grip krijgen op afboekingen (en ze meteen verminderen AUB)?
doel target
  • Faciliteren van strategiesessies & heidagen
  • Management en leiderschap in de juridische praktijk (leergang)
  • SelfMastery 4 Legal Professionals (off site retreat in NL en SA)
  • Accountmanagement, klantwaarde & omzetgroei (ontwikkelingsprogramma)
  • People Management in alle generaties (training)
  • Professioneel managen van niet-juristen en stafafdelingen (training)
  • Delegeren & feedback geven (trainen)
  • Pricing en toegevoegde waarde (inspiratiesessie en ronde tafelbijeenkomsten)
mindset results acquisitie cliënten
  • Je hebt inzicht en instrumenten om kantoor te besturen als een onderneming: klanten, omzet, investeringen, IT, people management.
  • Je kan leiding geven op manier die kwaliteit bewaakt, efficiency verhoogd en medewerkers ruimte geeft om verantwoordelijkheid te nemen.
  • Je hebt instrumenten om het verborgen en onbewuste potentieel van alle kantoorgenoten te benutten en hun loyaliteit te versterken.

Actueel voor uw praktijkontwikkeling in 2025 en daarna

Legal Business Planning 2025   (MasterClass)

Een pragmatische & praktische fundament.

MasterClass van 1 dag over “Legal Business Planning”
PLUS  3 follow-up coaching sessies (1-op-1)

  • Praktisch & pragmatisch
  • Met presentaties & opdrachten
  • Templates & best practices
  • Schrijven aan een Persoonlijk Business Plan
  • 6 PO punten

Van uurtarief naar prestatie-beloning   (Seminar)

Uw toegevoegde waarde is hoger dan uw uurtarief.

Een seminar over prestatiebeloning en hoe u daar naar toe kan groeien.

  • Wat is ‘toegevoegde waarde’ ?
  • Uurtarief versus andere beloningsvormen (voor- & nadelen).
  • Wat is prestatiebeloning & hoe werkt het.
  • De weg van uurtarief naar value pricing.
  • 3 PO punten

Acquisitie-coaching

coaching klankborden jij wij

Meer resultaat in 15 minuten per dag.

Een training- en coachingprogramma dat u helpt  met antwoorden op:

  1. Hoe kom ik aan tafel (bij de juiste klanten) ?
  2. Hoe kom ik vervolgens tot zaken ?

Niet alleen LEERT u hoe dit moet. U gaat er actief mee aan de slag met een coach aan de zijlijn: elke 2-3 weken een klankbord-sessie als steun in de rug en als stok achter de deur.

SummerSchool  ‘Ondernemerschap’

15 Mini-MasterClasses op het gebied van ondernemerschap, klanten en acquisitie.

Voor moderne advocaten en notarissen die

  • De zomerperiode willen benutten om hun kennis & inzicht bij te spijkeren
  • En daar concreet mee aan de slag gaan.

5 dagen lang, 3 sessies per dag, online.

In 60 minuten weer up-to-date met laatste inzichten.

Voor secties, teams of heel kantoor

Ons ‘assortiment’

Voor de ontwikkeling van uw mensen en secties zijn de volgende producten in te zetten.

Uiteraard is de specifieke vraag/behoefte een belangrijk uitgangspunt voor de verdere concrete invulling daarvan.

Klik op de afbeeldingen voor meer informatie

Pragmatische planing & uitvoering

legal business planning

Met deze workshop komt u tot een plan met structuur en heldere keuzes. Daarin wordt duidelijk wat u gaat doen en wanneer en wat dat moet gaan opleveren.

Een pragmatische aanpak zodat er een plan komt dat ècht uitgevoerd wordt.

Profilering met Onderscheid

Wat is er voor nodig om een professioneel en aansprekend profilering in de markt te kunnen zetten?

Onderscheidend, aansprekend, authentiek en practisch uitvoerbaar.

Acquisitie met gezond verstand

intellectueel acquireren voor advocaten en notarissen

Van contact naar contract: van een interessant gesprek of ontmoeting towwerken naar een waardevolle cliëntrelatie. Deze vervolgens uitbreiden naar acquisitie van interessante zaken.

Geen ‘verkopen’ maar cliënten helpen: op basis van kennis & ervaring en een passende presentatie daarvan, toewerken naar nieuwe opdrachten.

Meer werk bij huidige cliënten

Nieuwe omzet van uw huidige cliënten is 5x winstgevender
dan omzet van nieuw geacquireerde cliënten.

Het binden en uitdiepen van de relatie met de klanten is dus zéér de moeite waard. Weten welke klanten een dergelijk potentieel nog onbenut laten, leert u in deze workshop.

De B.V. “IK”

omzetgroei advocatuur notariaat praktijkontwikkeling BV IK

Hoe bouw ik mijn eigen praktijk met interessante zaken en waardevolle klanten?

Wat kan ik doen aan profilering, acquisitie en de binding van cliënten zodat mijn praktijk groeit ?

Waar begin ik? Wat heb ik nodig?
Wat wordt mijn weg naar succes?

Customer Journey Mapping

customer hourney workshop ken de klant

Begrijp de reis van de cliënt en verbeter uw dienstverlening

Vanaf het eerste contact via de intake en de offerte naar de behandeling van het dossier. Tot en met declareren en evalueren. Wat ervaart een cliënt? Hoe beoordeelt hij de dienstverlening? Waar zitten de verbeteropties.

Meer succes met pitches

pitch aanbesteding pitchcoach

Voor notarissen en advocaten die meer resultaat uit hun pitches willen halen.

Die vaker een aanbesteding willen winnen.

Die niet alleen met een lage prijs willen winnen.

Volg de MasterClass of schakel een PitchCoach in. Hun pragmatische en bewezen aanpak zorgt voor structureel hogere succeskansen.

SummerSchool

online summerschool ondernemerschap 2025 advocatuur notariaat

Besteed uw zomer zinvol. Volg een of meer praktische kortdurende bijeenkomsten over een specifiek onderwerp.

Inspiratie, inzicht en tips & tricks. Voor de verdere ontwikkeling van uw mensen en secties.

5 Dagen, 3 sessies per dag, in 60 minuten up to date.

Voor jouw individuele ontwikkeling

Klankborden & Coaching

Als jij jouw praktijk zelf verder wil ontwikkelen dan wil dat je misschien liever 1-op-1 doen, zonder ‘pottekijkers’.

In onze praktijk krijgen we veel medewerkers (en partners) die buiten het zicht van kantoorgenoten werken aan hun commerciële ontwikkeling.

Daarvoor hebben we meerdere opties:

Klankbord

1-2 sessies van een uur voor specifieke vraagstukken, 2nd opinion of feedback. Nieuwe inzichten geven nieuwe opties en daarmee nieuwe energie.

Reflectie

2-4 sessies van anderhalf uur voor zelfreflectie op de eigen aanpak en resultaten. Prikkelende vragen laten je kijken en denken over zaken die nog niet eerder aan de orde kwamen. Hiermee ontstaan nieuwe perspectieven en mogelijkheden.

Coaching

4-8 sessies van anderhalf uur inzoomend op commerciële mindset en modus operandi. Diepgang in vragen, oorzaken blootleggen (i.p.v. symptomen), nieuwe werkwijzen ontdekken en uitproberen. Deze leiden naar duurzame versterking van je commerciële vaardigheden en resultaten.

0 Shares
Share
Tweet
Share