Pragmatisch Deskundig



Juridische dienstverlening is vooral mensenwerk. Dat vraagt continue aandacht voor de ontwikkeling van uw mensen en secties.
Aandacht voor de ontwikkeling van uw mensen en secties. Zodat ze ‘up to date’ blijven. Zodat ze mee kunnen met ontwikkelingen in de markt en bij cliënten. Iets wat de Orde van Advocaten en de KNB ook aanbevelen (lees: verplicht stellen).
En het moet ook passen bij het niveau en de ervaringsjaren van die mensen. Dat bieden we hier.
Praktijkgericht, pragmatisch & professioneel
Ervaring bepaalt de behoefte
Advocaten en (kandidaat-)notarissen zijn verschillend in hun interesse en inzet voor hun praktijkontwikkeling.
Dat heeft met leeftijd en achtergrond te maken, maar vooral met ervaring en ambitie (en de daaronder liggende motivatie en kundigheid).
De ontwikkeling van uw mensen en secties (middels opleiding, training, coaching moet daarop ingericht zijn.
Aangepast aan elk niveau.
Wij verzorgen dat voor u, zoals we dat voor vele andere kantoren, secties en individuen hebben verzorgd.
Elk functie heeft eigen vragen & behoeften.
Daarvoor hebben we aparte mogelijkheden:
Voor stagiairs

Nieuw en jong binnen het vak, binnen kantoor.
Ze ontdekken het echte leven van een professional, de dynamiek van kantoor en gaan op zoek naar hun ‘eigen’ rechtsgebied.
Contact met klanten komt voorzichtig op gang. Eerste indruk is belangrijk. Net zoals (zelf)vertrouwen. Hoe faciliteert een stimuleert u hen daarbij?
Hier de vragen die ze stellen, welke leerdoelen daarbij horen en hoe onze aanpak en aanbod daarbij kan helpen.

- Ik zoek een balans tussen ‘in de cultuur passen’ en ‘mezelf blijven’.
- Hoe laat ik me intern zien zodat ik betrokken word bij interessante zaken en klanten?
- Wat kan ik bijdragen aan klantrelaties ondanks mijn gebrek aan ‘grijze haren’/senioriteit?
- Hoe kom ik aan tafel bij klant èn wordt ik daar serieus genomen?

| Ons aanbod | Wat dat jou oplevert |
|---|---|
| Inspiratiesessie ‘Starten met ondernemend denken & doen’ | Begrip van & inzicht in de kernelementen van (juridisch) ondernemerschap.
Inzicht in manieren waarop jij invulling kan geven aan ‘ondernemerschap’. Je bent in staat om een concrete bijdrage te leveren aan de versterking van de praktijk. |
| Training ‘Personal Branding voor juridische professionals’ | Aan het eind van de workshop hebben deelnemers hun personal brand aangescherpt en praktische handvatten om dit in te zetten als deel van de op- of uitbouw van hun eigen praktijk. |
| Workshop ‘Start de opbouw van je netwerk’ | Je hebt je netwerk in beeld en weet waar je focus ligt.
Je spreekt mensen moeiteloos aan binnen kantoor, tijdens netwerkbijeenkomsten en seminars, etc. Je hebt de handvatten om jouw netwerk optimaal te benutten voor jouw praktijk. Je weet interessant werk van kantoorgenoten te krijgen. |

Voor medewerker en kandidaat-notaris

De urenstampende medewerkers. Met toekomstpotentieel …? Dat moet ontwikkeld worden.
Ze hebben hun juridisch specialisme. Ze worden vaker op specifieke cliënten en zaken ingezet.
Zelfstandig klantcontact neemt toe. De eerste stappen naar ‘meer bijdragen aan kantoor’ worden genomen.
Het echte toekomstpotentieel wordt beoordeeld en benut.
Lees hieronder hun vragen & wensen, de vertaling daarvan naar leerdoelen en wat wij daarvoor aanbieden.

- Hoe doe ik dat, netwerken, zonder met mezelf te koop te lopen?
- Hoe krijg ik mijn eigen klanten
- Acquisitie, hoe doe je dat en waar begin ik?
- Koude acquisitie, wel of niet doen?
- Hoe maak ik contact bij een bedrijf waar ik geen directe ingang heb
- Hoe kom ik van een goed gesprek naar een opdracht?
- Hoe onderhoud ik de contacten met klanten als er geen zaak loopt.

| Ons aanbod | Wat dat jou oplevert |
|---|---|
| Workshop ‘Propositie ontwikkeling & toegevoegde waarde voor Personal Branding’ | Je hebt je eigen onderscheidende propositie gedefinieerd.
Je kan dit vertalen naar (online) profilering. Je kan je persoonlijke professionaliteit over het voetblicht brengen. |
| Training ‘Netwerken voor nieuwe relaties’ | Je spreekt mensen moeiteloos en met zelfvertrouwen aan tijdens netwerkbijeenkomsten, seminars, etc.
Je hebt de handvatten om die ontmoetingen te regisseren (niet domineren) zodat ze zakelijk interessant & relevant worden, óók voor je gesprekspartner. Je bent in staat om deze relevante relaties te onderhouden en t.z.t. te benutten voor kantoor en je eigen praktijk. |
| Inspiratiesessie ‘Starten met acquisitie’ | Je weet hoe je een gesprek met cliënten professioneel vormgeeft.
Je herkent de (onbewuste) behoeften bij de klant en kan die bespreekbaar maken t.b.v. nieuw werk. Je bent in staat om in cliëntgesprekken het vertrouwen van je gesprekspartners te winnen. Je hebt de handvatten om de behoeften en verwachtingen van cliënten scherp in beeld te krijgen en daarmee je eigen toegevoegde waarde goed te presenteren. |

Voor senior, toegevoegd notaris en partner potentials

Ambitieus en met de kwaliteiten en mentaliteit om dat in te vullen.
Zij willen hun praktijk uitbouwen tot een zelfstandige business. Hun eigen praktijk: eigen klanten, erkend worden op omzetbijdrage, zelf aan het stuur zitten.
Wel binnen het grotere geheel van kantoor. Dus naast aandacht voor de praktijk ook meer aandacht voor de mensen en voor de business. Daarmee leggen ze vaak een basis voor het partnerschap.
Hier een beknopt van hun wensen, vertaald naar leerdoelen en hoe onze aanpak en aanbod daarbij helpen.

- Ik moet een gestage instroom van nieuw werk laten zien. Hoe doe ik dat?
- Hoe ontdek ik zelf nieuwe kansen bij cliënten en hoe versterk ik daarmee een eigen praktijk.
- Hoe verhoog ik de binding met/loyaliteit van mijn klanten die ook meer verwijzingen oplevert.
- Hoe zorg ik dat de andere vennoten mij in de/hun maatschap willen opnemen?
- Beginnen met leiding geven, hoe doe ik dat, wat zijn valkuilen en best practices?
| Ons aanbod | Wat dat jou oplevert |
|---|---|
| Workshop ‘BusinessPlan voor de BV IK’ | Je produceert een aangescherpte strategie om nieuwe zaken binnen te halen, die recht doet aan je expertise, doelmarkt en reputatie.
Je hebt een ActieKalender gemaakt waarmee je gestructureerd en doelgericht werkt aan de uitvoering van je business plan. Je bent in staat om je toegevoegde waarde helder te definiëren en over het voetlicht te brengen. |
| Training ‘Acquisitie in actie’ | Je hebt inzicht in het proces van acquisitie en de kritische succes factoren daarin.
Je bent in staat om het gehele acquisitie-traject van nieuwe cliënten/zaken te managen. Je kan verwachtingen van cliënten managen zodanig dat hun tevredenheid leidt tot meer werk. Je bent in staat om het gesprek over tarieven en voorwaarden te regisseren èn tot een goed resultaat te brengen. |
| Training- & coachingprogramma ‘Van potential naar partner’ | Inzicht in wat partnerschap méér vraagt + welke weg je daarvoor moet afleggen.
Je hebt de skills om meer werk bij klanten binnen te halen, óók voor andere secties. Je opereert zelfstandig en proactief in je ondernemersrol (incl de ontwikkeling en aansturing van medewerkers en stagiairs). Je realiseert een gestage instroom van nieuwe klantenen nieuw werk.
|

Voor advocaat-partner, notaris en maatschap

Richting geven, aanjagen, management en samenwerken. Partner zijn vraagt nogal wat in de 21e eeuw. Een extern klankbord brengt focus en houdt u op koers.
People management is belangrijker, vooral met de jongere generaties binnen kantoor. Ook de lange termijn gezondheid van kantoor, moet gekozen en bewaakt worden. En dat in samenwerking met de verschillende persoonlijkheden binnen de maatschap.
Dat vraagt om ontwikkeling van uw mensen en secties èn begeleiding die ècht goed past.

- Managen van balans tussen omzet, rendement en personeel.
- Hoe vertalen we de impact van markt- en klantontwikkelingen naar aanpassing van strategie e/o business model?
- Hoe organiseren we account management en cross selling?
- De maatschap als team (ipv groep individuen met eigen agenda’s)
- Instroom, doorstroom en uitstroom van partners – hoe te plannen en door te voeren zonder gedoe?
- Meer grip krijgen op afboekingen (en ze meteen verminderen AUB)?

| Ons aanbod | Wat dat u oplevert |
|---|---|
| Strategiesessies & heidagen ‘op weg naar 2030’ | Een frisse blik op de toekomst om daarmee de kantoor- of sectiestrategie te (her)ijken: hoe komen we van het hier & nu naar daar-waar-het-heel-goed-is?
Strategie wordt vertaald in ActieKalender: concrete afspraken over wie welke verantwoordelijkheid neemt EN dat organiseert en de uitvoering aanjaagt. Alle beslissers zijn betrokken bij én committeren zich aan nieuwe keuzes EN hjn bijdrage aan de realisatie daarvan. |
| Ontwikkelingsprogramma ‘Accountmanagement, klantwaarde & rendement’ | Een heldere, want objectieve keuze voor de meest waardevolle cliënten voor kantoor en de noodzakelijke investeringen daarin
Een geïntegreerde benadering van key accounts met bijbehorende maatwerk-dienstverlening (incl. de optimale pricingstrategie). Pragmatisch organisatiemodel (passend binnen de kaders van kantoor) dat die key accounts optimaal bedient. Een meten-is-weten raamwerk waarmee rendement en omzetgroei van key accounts inzichtelijk EN beheersbaar (manageable) wordt. |
| Inspiratiesessie en ronde tafelbijeenkomste ‘Pricing en toegevoegde waarde in de wereld van AI’ | Inzicht in de visies van cliënten op GenAI en de gewenste impact op advocatenbeloning.
U heeft een gedocumenteerd inzicht in de voor- en nadelen van prestatiebeloning (value pricing) EN een werkwijze om daarmee te gaan starten. Handvatten voor het verwoorden en presenteren van uw toegevoegde waarde t.b.v. value pricing. |

Actueel voor uw praktijkontwikkeling in 2025 en daarna
Legal Business Planning 2026 (MasterClass)
Een pragmatisch & praktisch fundament.
MasterClass van 1 dag over “Legal Business Planning”
PLUS 3 follow-up coaching sessies (1-op-1)
- Praktisch & pragmatisch
- Met presentaties & opdrachten
- Templates & best practices
- Schrijven aan een Persoonlijk Business Plan
- 6 PO punten
Van uurtarief naar prestatie-beloning (Seminar)
Uw toegevoegde waarde is hoger dan uw uurtarief.
Een seminar over prestatiebeloning en hoe u daar naar toe kan groeien.
- Wat is ‘toegevoegde waarde’ ?
- Uurtarief versus andere beloningsvormen (voor- & nadelen).
- Wat is prestatiebeloning & hoe werkt het.
- De weg van uurtarief naar value pricing.
- 3 PO punten
Acquisitie-coaching
Meer resultaat in 15 minuten per dag.
Een training- en coachingprogramma dat u helpt met antwoorden op:
- Hoe kom ik aan tafel (bij de juiste klanten) ?
- Hoe kom ik vervolgens tot zaken ?
Niet alleen LEERT u hoe dit moet. U gaat er actief mee aan de slag met een coach aan de zijlijn: elke 2-3 weken een klankbord-sessie als steun in de rug en als stok achter de deur.
SummerSchool ‘Ondernemerschap’
15 Mini-MasterClasses op het gebied van ondernemerschap, klanten en acquisitie.
Voor moderne advocaten en notarissen die
- De zomerperiode willen benutten om hun kennis & inzicht bij te spijkeren
- En daar concreet mee aan de slag gaan.
5 dagen lang, 3 sessies per dag, online.
In 60 minuten weer up-to-date met laatste inzichten.
Voor secties, teams of heel kantoor
Ons ‘assortiment’
Voor de ontwikkeling van uw mensen en secties zijn de volgende producten in te zetten.
Uiteraard is de specifieke vraag/behoefte een belangrijk uitgangspunt voor de verdere concrete invulling daarvan.
Klik op de afbeeldingen voor meer informatie
Pragmatische planing & uitvoering
Met deze workshop komt u tot een plan met structuur en heldere keuzes. Daarin wordt duidelijk wat u gaat doen en wanneer en wat dat moet gaan opleveren.
Een pragmatische aanpak zodat er een plan komt dat ècht uitgevoerd wordt.
Profilering met Onderscheid
Wat is er voor nodig om een professioneel en aansprekend profilering in de markt te kunnen zetten?
Onderscheidend, aansprekend, authentiek en practisch uitvoerbaar.
Acquisitie met gezond verstand
Van contact naar contract: van een interessant gesprek of ontmoeting towwerken naar een waardevolle cliëntrelatie. Deze vervolgens uitbreiden naar acquisitie van interessante zaken.
Geen ‘verkopen’ maar cliënten helpen: op basis van kennis & ervaring en een passende presentatie daarvan, toewerken naar nieuwe opdrachten.
Meer werk bij huidige cliënten
Nieuwe omzet van uw huidige cliënten is 5x winstgevender
dan omzet van nieuw geacquireerde cliënten.
Het binden en uitdiepen van de relatie met de klanten is dus zéér de moeite waard. Weten welke klanten een dergelijk potentieel nog onbenut laten, leert u in deze workshop.
De B.V. “IK”
Hoe bouw ik mijn eigen praktijk met interessante zaken en waardevolle klanten?
Wat kan ik doen aan profilering, acquisitie en de binding van cliënten zodat mijn praktijk groeit ?
Waar begin ik? Wat heb ik nodig?
Wat wordt mijn weg naar succes?
Meer succes met pitches
Voor notarissen en advocaten die meer resultaat uit hun pitches willen halen.
Met meer efficiency.
Die niet alleen met een lage prijs willen winnen.
Volg de MasterClass of schakel een PitchCoach in. Hun pragmatische en bewezen aanpak zorgt voor structureel hogere succeskansen.
Voor jouw individuele ontwikkeling
Klankborden & Coaching
Als jij jouw praktijk zelf verder wil ontwikkelen dan wil dat je misschien liever 1-op-1 doen, zonder ‘pottekijkers’.
In onze praktijk krijgen we veel medewerkers (en partners) die buiten het zicht van kantoorgenoten werken aan hun commerciële ontwikkeling.
Daarvoor hebben we meerdere opties:
Klankbord
1-2 sessies van een uur voor specifieke vraagstukken, 2nd opinion of feedback. Nieuwe inzichten geven nieuwe opties en daarmee nieuwe energie.
Reflectie
2-4 sessies van anderhalf uur voor zelfreflectie op de eigen aanpak en resultaten. Prikkelende vragen laten je kijken en denken over zaken die nog niet eerder aan de orde kwamen. Hiermee ontstaan nieuwe perspectieven en mogelijkheden.
Coaching
4-8 sessies van anderhalf uur inzoomend op commerciële mindset en modus operandi. Diepgang in vragen, oorzaken blootleggen (i.p.v. symptomen), nieuwe werkwijzen ontdekken en uitproberen. Deze leiden naar duurzame versterking van je commerciële vaardigheden en resultaten.











