Pragmatisch    Deskundig

opleiden en ze verlaten kantoor
niet opleiden en ze blijven bij kantoor
opleiden en dan toepassen

Juridische dienstverlening is mensenwerk.
Dat vraagt continue aandacht voor de ontwikkeling van uw mensen en secties.

Aandacht voor de ontwikkeling van uw mensen en secties. Zodat ze ‘up to date’ blijven. Zodat ze mee kunnen met ontwikkelingen in de markt en bij cliënten.
En het moet ook passen bij het niveau en de ervaringsjaren van die mensen.
Dat bieden we hier:

Praktijkgericht, pragmatisch & professioneel

Ervaring bepaalt de behoefte

klanten prospects verschil maken
Advocaten en (kandidaat-)notarissen zijn verschillend in hun interesse en inzet voor hun praktijkontwikkeling.
Dat heeft met leeftijd en achtergrond te maken, maar vooral met ervaring en ambitie (en de daaronder liggende motivatie en kundigheid).

De ontwikkeling van uw mensen en secties (middels opleiding, training, coaching moet daarop ingericht zijn.
Aangepast aan elk niveau.

Wij verzorgen dat voor u, zoals we dat voor vele andere kantoren, secties en individuen hebben verzorgd.

Elk functie heeft eigen vragen & behoeften.

Daarvoor hebben we aparte mogelijkheden:

Voor stagiairs

beroepsopleiding advocaten ondernemerschap logo
Nieuw en jong binnen het vak, binnen kantoor.

Ze ontdekken het echte leven van een professional, de dynamiek van kantoor en gaan op zoek naar hun ‘eigen’ rechtsgebied.

Contact met klanten komt voorzichtig op gang. Eerste indruk is belangrijk. Net zoals (zelf)vertrouwen. Hoe faciliteert een stimuleert u hen daarbij?

Hier de vragen die ze stellen, welke leerdoelen daarbij horen en hoe onze aanpak en aanbod daarbij kan helpen.

vraagstuk dilemma

  • Ik zoek een balans tussen ‘in de cultuur passen’ en ‘mezelf blijven’.
  • Hoe laat ik me intern zien zodat ik betrokken word bij interessante zaken en klanten?
  • Wat kan ik bijdragen aan klantrelaties ondanks mijn gebrek aan ‘grijze haren’/senioriteit?
  • Hoe kom ik aan tafel bij klant èn wordt ik daar serieus genomen?
diensten vragen stagiairs
Ons aanbod Wat dat jou oplevert
Starten met ondernemend denken & doen
  • Begrip van & inzicht in de kernelementen van (juridisch) ondernemerschap.
  • Inzicht in manieren waarop jij invulling kan geven aan ‘ondernemerschap’.
  • Je bent in staat om een concrete bijdrage te leveren aan de versterking van de praktijk.
Personal Branding voor juridische professionals
  • Je begrijpt het belang van personal branding.
  • Je hebt jouw personal brand aangescherpt waarmee je je professionele kennis/ervaring op onderscheidende wijze over het voetlicht te brengen.
  • Je hebt praktische handvatten om dit in te zetten als deel van de verdere praktijkontwikkeling zodat de dialoog met jouw doelgroep en cliënten versterkt wordt.
Start de opbouw van je netwerk
  • Je hebt je netwerk in beeld en weet waar je focus ligt.
  • Je spreekt mensen moeiteloos aan binnen kantoor, tijdens netwerkbijeenkomsten en seminars, etc.
  • Je hebt de handvatten om jouw netwerk te interesseren voor kantoor en voor jouw praktijk.
  • Je weet interessant werk van kantoorgenoten te krijgen.
Cliënten begrijpen & benaderen
  • Je kan de juiste vragen stellen zodat je begrijpt wat cliënten willen & wensen.
  • Dan kan JIJ daarop in spelen, samen met kantoorgenoten. Goed voor kantoor en straks goed je eigen praktijk.
diensten resultaten stagiairs

Voor medewerker en kandidaat-notaris

uren schrijven omzet acquisitie
De urenstampende medewerkers. Met toekomstpotentieel …? Dat moet ontwikkeld worden.

Ze hebben hun juridisch specialisme. Ze worden vaker op specifieke cliënten en zaken ingezet.

Zelfstandig klantcontact neemt toe. De eerste stappen naar ‘meer bijdragen aan kantoor’ worden genomen.

Het echte toekomstpotentieel wordt beoordeeld en benut.

Lees hieronder hun vragen & wensen, de vertaling daarvan naar leerdoelen  en wat wij daarvoor aanbieden.

vraagstuk dilemma

  • Hoe doe ik dat, netwerken, zonder met mezelf te koop te lopen?
  • Hoe krijg ik mijn eigen klanten
  • Acquisitie, hoe doe je dat en waar begin ik?
  • Koude acquisitie, wel of niet doen?
  • Hoe maak ik contact bij een bedrijf waar ik geen directe ingang heb
  • Hoe kom ik van een goed gesprek naar een opdracht?
  • Hoe onderhoud ik de contacten met klanten als er geen zaak loopt.
diensten vragen medewerker kandidaat-notaris
Ons aanbod Wat dat jou oplevert
Starten met acquisitie (aan tafel komen bij cliënt)
  • Je weet hoe je een gesprek met cliënten professioneel vormgeeft.
  • Je bent in staat om in cliëntgesprekken het vertrouwen van je gesprekspartners te winnen.
  • Je hebt de handvatten om de behoeften en verwachtingen van cliënten scherp in beeld te krijgen en daarmee je eigen toegevoegde waarde goed te presenteren.
  • Je herkent de (onbewuste) behoeften bij de klant en kan die bespreekbaar maken t.b.v. nieuw werk.
Jouw netwerk uitbouwen & benutten (incl. LinkedIn)
  • Je hebt het zelfvertrouwen en de handvatten om kennismakingen te initiëren (live en online).
  • Je spreekt mensen moeiteloos en met zelfvertrouwen aan tijdens netwerkbijeenkomsten, seminars, etc.
  • Je hebt de handvatten om die ontmoetingen te regisseren (niet domineren) zodat ze zakelijk relevant worden, óók voor je gesprekspartner.
  • Je kan een ‘interessant gesprek’ omvormen naar een waardevol gesprek over de (juridische) kwestie) van de cliënt. Daarmee kan je aan tafel komen.
Cliëntgerichte toegevoegde waarde – propositie & profilering
  • Je hebt je eigen onderscheidende propositie gedefinieerd, aan de hand van beschikbare inzichten in cliënten en hun behoeften.
  • Je kan dit vertalen naar (online) profilering met de invulling van passende communicatie instrumenten.
  • Hiermee kan je je persoonlijke professionaliteit over het voetblicht brengen.
Klantenbinding, relatie management en cross-selling
  • Beter inzicht in, en toepassing van het behouden en uitbouwen van bestaande relaties met cliënten.
  • Je leert de echt waardevolle klanten herkennen (CliëntWaardeSegmenten), hoe je de binding met hen versterkt en welke instrumenten daarvoor in te zetten (CliëntWaardeStrategieën).
  • Daarmee kan je andere diensten (van kantoor) op het juiste moment aanbieden en daarmee omzet(groei) optimaliseren (cross-selling).
Ambassadeurs & verwijzers – werven & benutten
  • Tevreden klanten zijn een waardevolle bron van verwijzingen. Die komen niet vanzelf en dat vraagt om het initiatief en de regie van de advocaat.
  • Deelnemers zijn in staat om potentiële ambassadeurs te identificeren en dat te vertalen naar planmatige benadering zodat deze ambassadeurs (meer) verwijzingen en introducties ‘brengen’.
  • Je krijgt zeer beperkt theorie; het gaat vooral om de aanscherping van mindset, gedrag en communicatie.
diensten-resultaat-mw-groen

Voor senior, toegevoegd notaris en partner potentials

jij concurrenten personal branding onderscheid
Ambitieus en met de kwaliteiten en mentaliteit om dat in te vullen.

Zij willen hun praktijk uitbouwen tot een zelfstandige business. Hun eigen praktijk: eigen klanten, erkend worden op omzetbijdrage, zelf aan het stuur zitten.

Wel binnen het grotere geheel van kantoor. Dus naast aandacht voor de praktijk ook meer aandacht voor de mensen en voor de business. Daarmee leggen ze vaak een basis voor het partnerschap.

Hier een beknopt van hun wensen, vertaald naar leerdoelen en hoe onze aanpak en aanbod daarbij helpen.

partner worden partnertraject managing people practice business

  • Ik moet een gestage instroom van nieuw werk laten zien. Hoe doe ik dat?
  • Hoe ontdek ik zelf nieuwe kansen bij cliënten en hoe versterk ik daarmee een eigen praktijk.
  • Hoe verhoog ik de binding met/loyaliteit van mijn klanten die ook meer verwijzingen oplevert.
  • Hoe zorg ik dat de andere vennoten mij in de/hun maatschap willen opnemen?
  • Beginnen met leiding geven, hoe doe ik dat, wat zijn valkuilen en best practices?
diensten vragen seniors toegevoegd notaris
Ons aanbod Wat dat jou oplevert
Professional => Trusted advisor
  • Gebruikmakend van je inzicht in cliënt en diens behoeften, selecteer je de gebieden waar jij onderscheidend meer toegevoegde waarde kan bieden.
  • Niet alleen qua kennis en vaardigheden maar vooral qua de mentaliteit, uitstraling en gedrag.
  • Je krijgt handvatten om concrete stappen te zetten richting de rol van Trusted Advisor.
Business Plan voor de ‘BV IK’
  • Je produceert een aangescherpte strategie om nieuwe zaken binnen te halen, die recht doet aan je expertise, doelmarkt en reputatie.
  • Je hebt een ActieKalender gemaakt waarmee je gestructureerd en doelgericht werkt aan de uitvoering van je business plan.
  • Je bent in staat om je toegevoegde waarde helder te definiëren en over het voetlicht te brengen.
Van contact => contract (doelgerichte acquisitie)
  • Je hebt inzicht in het proces van acquisitie en de kritische succes factoren daarin.
  • Je bent in staat om het gehele acquisitie-traject van nieuwe cliënten/zaken te managen.
  • Je kan verwachtingen van cliënten managen zodanig dat hun tevredenheid leidt tot meer werk.
  • Je bent in staat om het gesprek over tarieven en voorwaarden te regisseren èn tot een goed resultaat te brengen.
Van potential naar partner
  • Inzicht in wat partnerschap méér vraagt + welke weg je daarvoor moet afleggen.
  • Je hebt de skills om meer werk bij klanten binnen te halen, óók voor andere secties.
  • Je opereert zelfstandig en proactief in je ondernemersrol (incl de ontwikkeling en aansturing van medewerkers en stagiairs).
  • Je realiseert een gestage instroom van nieuwe klantenen nieuw werk.
Acquisitiegesprekken met impact & effect
  • Focus is het matchen van de klantvraag met jouw dienstverlening, het begrijpelijk maken van je toegevoegde waarde en daar de juiste prijs voor aanbieden.
  • Je krijgt meer inzicht in de kenmerken en kritische succesfactoren van een effectief acquisitiegesprek.
  • De daarvoor geschikte gesprekstechnieken en onderhandelingsvaardigheden worden geoefend m.b.v. een trainingsacteur.
diensten-resultaat-seniors-blauw

Voor advocaat-partner, notaris en maatschap

teamwork samenwerken maatschap sectie kantoor
Richting geven, aanjagen, management en samenwerken. Partner zijn vraagt nogal wat in de 21e eeuw. Een extern klankbord brengt focus en houdt u op koers.

People management is belangrijker, vooral met de jongere generaties binnen kantoor. Ook de lange termijn gezondheid van kantoor, moet gekozen en bewaakt worden. En dat in samenwerking met de verschillende persoonlijkheden binnen de maatschap.

Dat vraagt om ontwikkeling van uw mensen en secties èn begeleiding die ècht goed past.

vraagstuk dilemma

  • Managen van balans tussen omzet, rendement en personeel.
  • Hoe vertalen we de impact van markt- en klantontwikkelingen naar aanpassing van strategie e/o business model?
  • Hoe organiseren we account management en cross selling?
  • De maatschap als team (ipv groep individuen met eigen agenda’s)
  • Instroom, doorstroom en uitstroom van partners – hoe te plannen en door te voeren zonder gedoe?
  • Meer grip krijgen op afboekingen (en ze meteen verminderen AUB)?
diensten vragen partner vennoot notaris
Ons aanbod Wat dat u oplevert
Strategie & business plan ‘op weg naar 2030’
  • Een frisse blik op de toekomst die helpt de kantoor- of sectiestrategie te (her)ijken: hoe komen we van het hier & nu naar daar-waar-het-heel-goed-is?
  • Die strategie wordt geconcretiseerd in een ActieKalender
  • U krijgt handvatten voor de optimale werkwijze om de realisatie daarvan te managen.
  • U ziet het belang van continue aandacht voor het aansturen van ondernemerschap en krijgt
    handvatten voor het managen van de pijplijn aan nieuwe acquisitiekansen.
Accountmanagement, klantwaarde & rendement
  • U ontwikkelt de optimale werkwijze van accountmanagement voor dit kantoor, incl. de handvatten om dit uitvoering te geven.
  • Op basis van uw inzicht in uw key clients en hun behoeften, kiest u de juiste benadering die waarde voor deze cliënten creëert en nog beter bindt.
  • U krijgt een aanpak voor de efficiënte organisatie van de accountteams (incl. de praktische rol van de ‘account managers’) die het rendement op deze cliëntengroep vergroot.
Toegevoegde waarde, pricing en de impact van AI
  • U ontdekt de impact van AI op uw cliënten en hun (daardoor veranderende) perceptie van uw toegevoegde waarde.
  • Uw begrijpt daarmee dat uw pricing een directe en beheersbare impact heeft op die perceptie.
  • Met deze input kunt u keuzes maken tussen alternatieve verdienmodellen en hoe deze in uw kantoor of praktijk te implementeren.
  • U maakt kennis met een routekaart om deze verandering proactief te managen.
Introductie prestatiebeloning
  • U maakt kenis met dit alternatieve beloningsmodel: wat is het wel en wat niet?
  • U krijgt inzicht in de verschillen t.o.v. uurtarieven en de voor- en nadelen van beiden.
  • U krijgt de handvatten die de introductie binnen uw kantoor en bij uw klanten te vergemakkelijken.
Meer succes uit pitches & offertes
  • Een aanscherping van de factoren die de effectiviteit en het succes van pitches bepalen.
  • U krijgt (en oefent met) een sjabloon voor een cliëntgerichte pitch.
  • U krijgt de handvatten voor het efficiënt produceren en presenteren van een impactvolle pitch.
Partner selectie & voorbereiding – objectiviteit, transparantie en kwaliteit
  • Dat wat onderhuids en onbewust meespeelt, wordt bewust en concreet gemaakt.
  • Aan de hand van een routekaart wordt het traject van identificatie, screening, beoordeling, selectie en on boarding inzichtelijk en objectief gemaakt en concreet gepland voor uw kantoor.
  • Uit de begeleide discussie worden objectieve en meetbare partnerselectiecriteria gedestileerd.
  • De tussentijdse deliverables worden bepaald en de deadlines vastgesteld.
  • Hierdoor ontstaat een breed gedragen proces dat efficiënt en objectief tot de juiste nieuwe toetreders leidt.
diensten-resultaat-partners-paars

Actueel voor uw praktijkontwikkeling in 2025 en daarna

Legal Business Planning 2026   (MasterClass)

Een pragmatisch & praktisch fundament.

MasterClass van 1 dag over “Legal Business Planning”
PLUS  3 follow-up coaching sessies (1-op-1)

  • Praktisch & pragmatisch
  • Met presentaties & opdrachten
  • Templates & best practices
  • Schrijven aan een Persoonlijk Business Plan
  • 6 PO punten

Van uurtarief naar prestatie-beloning   (Seminar)

Uw toegevoegde waarde is hoger dan uw uurtarief.

Een seminar over prestatiebeloning en hoe u daar naar toe kan groeien.

  • Wat is ‘toegevoegde waarde’ ?
  • Uurtarief versus andere beloningsvormen (voor- & nadelen).
  • Wat is prestatiebeloning & hoe werkt het.
  • De weg van uurtarief naar value pricing.
  • 3 PO punten

Acquisitie-coaching

coaching klankborden jij wij

Meer resultaat in 15 minuten per dag.

Een training- en coachingprogramma dat u helpt  met antwoorden op:

  1. Hoe kom ik aan tafel (bij de juiste klanten) ?
  2. Hoe kom ik vervolgens tot zaken ?

Niet alleen LEERT u hoe dit moet. U gaat er actief mee aan de slag met een coach aan de zijlijn: elke 2-3 weken een klankbord-sessie als steun in de rug en als stok achter de deur.

SummerSchool  ‘Ondernemerschap’

15 Mini-MasterClasses op het gebied van ondernemerschap, klanten en acquisitie.

Voor moderne advocaten en notarissen die

  • De zomerperiode willen benutten om hun kennis & inzicht bij te spijkeren
  • En daar concreet mee aan de slag gaan.

5 dagen lang, 3 sessies per dag, online.

In 60 minuten weer up-to-date met laatste inzichten.

Voor secties, teams of heel kantoor

Ons ‘assortiment’

Voor de ontwikkeling van uw mensen en secties zijn de volgende producten in te zetten.

Uiteraard is de specifieke vraag/behoefte een belangrijk uitgangspunt voor de verdere concrete invulling daarvan.

Klik op de afbeeldingen voor meer informatie

Pragmatische planing & uitvoering

legal business planning

Met deze workshop komt u tot een plan met structuur en heldere keuzes. Daarin wordt duidelijk wat u gaat doen en wanneer en wat dat moet gaan opleveren.

Een pragmatische aanpak zodat er een plan komt dat ècht uitgevoerd wordt.

Profilering met Onderscheid

Wat is er voor nodig om een professioneel en aansprekend profilering in de markt te kunnen zetten?

Onderscheidend, aansprekend, authentiek en practisch uitvoerbaar.

Acquisitie met gezond verstand

intellectueel acquireren voor advocaten en notarissen

Van contact naar contract: van een interessant gesprek of ontmoeting towwerken naar een waardevolle cliëntrelatie. Deze vervolgens uitbreiden naar acquisitie van interessante zaken.

Geen ‘verkopen’ maar cliënten helpen: op basis van kennis & ervaring en een passende presentatie daarvan, toewerken naar nieuwe opdrachten.

Meer werk bij huidige cliënten

Nieuwe omzet van uw huidige cliënten is 5x winstgevender
dan omzet van nieuw geacquireerde cliënten.

Het binden en uitdiepen van de relatie met de klanten is dus zéér de moeite waard. Weten welke klanten een dergelijk potentieel nog onbenut laten, leert u in deze workshop.

De B.V. “IK”

omzetgroei advocatuur notariaat praktijkontwikkeling BV IK

Hoe bouw ik mijn eigen praktijk met interessante zaken en waardevolle klanten?

Wat kan ik doen aan profilering, acquisitie en de binding van cliënten zodat mijn praktijk groeit ?

Waar begin ik? Wat heb ik nodig?
Wat wordt mijn weg naar succes?

Meer succes met pitches

pitch RfP workshop pitch coach

Voor notarissen en advocaten die meer resultaat uit hun pitches willen halen.

Met meer efficiency.

Die niet alleen met een lage prijs willen winnen.

Volg de MasterClass of schakel een PitchCoach in. Hun pragmatische en bewezen aanpak zorgt voor structureel hogere succeskansen.

Voor jouw individuele ontwikkeling

Klankborden & Coaching

Als jij jouw praktijk zelf verder wil ontwikkelen dan wil dat je misschien liever 1-op-1 doen, zonder ‘pottekijkers’.

In onze praktijk krijgen we veel medewerkers (en partners) die buiten het zicht van kantoorgenoten werken aan hun commerciële ontwikkeling.

Daarvoor hebben we meerdere opties:

Klankbord

1-2 sessies van een uur voor specifieke vraagstukken, 2nd opinion of feedback. Nieuwe inzichten geven nieuwe opties en daarmee nieuwe energie.

Reflectie

2-4 sessies van anderhalf uur voor zelfreflectie op de eigen aanpak en resultaten. Prikkelende vragen laten je kijken en denken over zaken die nog niet eerder aan de orde kwamen. Hiermee ontstaan nieuwe perspectieven en mogelijkheden.

Coaching

4-8 sessies van anderhalf uur inzoomend op commerciële mindset en modus operandi. Diepgang in vragen, oorzaken blootleggen (i.p.v. symptomen), nieuwe werkwijzen ontdekken en uitproberen. Deze leiden naar duurzame versterking van je commerciële vaardigheden en resultaten.

0 Shares
Share
Tweet
Share