In Notariaat, Ondernemerschap

plan strategyKantoren, secties en praktijkgroepen gebruiken het 4e kwartaal om hun jaarplan 2026 te maken: wat te doen aan opleidingen, blogs, publicaties, relatie management, seminars, cliëntenbinding en acquisitie-activiteiten.

Deze plannen vormen de input voor de budgettering/begroting en zijn daarmee leidend voor de non-declarabele uren en de inzet + timing daarvan. Tenminste, dat is de bedoeling.

In de praktijk laat de uitvoering, zo hoor ik heel vaak, te wensen over en dus ook de resultaten.

Dat heeft enerzijds te maken met kwaliteit van plannen (te weinig S.M.A.R.T. meestal), anderzijds met aandacht voor, en de sturing op die uitvoering: het meten & weten komt maar niet uit de startblokken.

.

5 Kenmerken van een ècht goed plan

  1. Plan voorbereiding prestatieSMART geformuleerde doelstellingen
  2. Gebaseerd op (objectief) inzicht in markttrends, klantbehoeften en concurrentiepositie.
  3. Helder afgebakende doelgroep (u wil niet alles voor iedereen willen zijn, want dan bent u een grijze muis die niet (h)erkend wordt)
  4. Concreet actieplan: wie doet wat wanneer?
  5. Flexibiliteit : Plan is geen keurslijf: hou ogen & oren open voor  veranderende marktomstandigheden. (Het plan is overigens ook geen grabbelton met altijd-prijs-voor-iedereen).

Omdat de productie van een concreet & uitvoerbaar plan een uitdaging kan zijn, hier 2 mogelijkheden om voor 2026 tot pragmatische en daadkrachtige jaarplannen te komen. Jaarplannen die niet alleen doelgericht en praktisch uitvoerbaar zijn, maar ook motiverend om iedereen daarin een bijdrage te laten leveren.

Over uitvoering van plannen is een goedgewaardeerde blog geschreven.

 


uren schrijven omzet acquisitieOptie 1   Doe-Het-Zelf   (inspiratiesessie)

Een 90 minuten sessie (online of LIVE) waarin de aanpak voor het maken van een jaarplan wordt toegelicht. De sessie geeft handvatten, werkwijzen, tips & tricks etc voor het doen maken van een jaarplan. Daarvoor krijgt u een eenvoudig en zeer praktisch georiënteerd sjabloon waarmee u vervolgens zelf een jaarplan maakt.

Nadat uw jaarplan gereed is, doen we een reviewronde waarmee u feedback krijgt op uw plan en een aantal concrete verbeterpunten

Uw investering: €195 per deelnemer

Het programma:

  • Kenmerken van & werkwijze voor een pragmatisch + uitvoerbaard jaarplan.
  • Het sjabloon voor het zelf maken van een jaarplan (incl. ActieKalender) en hoe dat te benutten.
  • Best practices voor het maken van uw jaarplan èn voor het management van de uitvoering.

Voordeel voor u

  • Snel, praktisch, pragmatisch
  • U bepaalt uw eigen tijd en tempo
  • Lage investering, snel resultaat, volledige controle
  • Individuele feedback op uw plan.

.


Optie 2    ‘Jaarplan in één dag‘   (tijdens uw heidag?)

coaching klankborden jij wijEen 2-tal workshops van halve dag elk (het kan ook in 1 dag, off site) voor u en uw sectie/praktijkgroep/kantoor.

Deze dag begeleidt u door de aanpak, de sjablonen, input etc. waarmee u die dag een jaarplan maakt.

Nadat uw jaarplan 2026 gereed is, volgt een extra reviewronde waarmee u extra input krijgt voor de uitvoering van uw plan.

Uw investering: €1.750 per sectie/praktijkgroep

Het programma:

  • Terugblik op jaarplan 2025 (wat ging goed, wat niet, lessons learned)
  • Vaststelling van ambitie en S.M.A.R.T. doelen voor 2026
  • Selectie van de prioriteiten om die doelen te realiseren.
  • Productie van een ActieKalender waarin helder wordt wie welke activiteiten onderneemt, per wanneer, en wat daarvoor nodig is aan support/budget.

Uw resultaat

Aan het einde heeft u een jaarplan dat:

  • Doel- en actiegericht is: concreet, S.M.A.R.T. en praktijkgericht
  • Een ActieKalender bevat met helder aangegeven Wie doet Wat, Wanneer. Daarmee is het echt uitvoerbaar door focus op uitvoerbaarheid en daadkracht (in de letterlijke zin van het woord)
  • Goed is te monitoren – door de kritische succes factoren kunt u aan de slag met meten = weten en kunt u het gehele jaar de vinger aan de pols houden en bijsturen daar waar nodig.

Voordeel voor u

handboek klantgericht ondernemerschap advocatuur notariaat

  • Een pragmatisch plan in 1 dag klaar & compleet
  • Externe begeleiding zorgt voor focus en tempo
  • Iedereen draagt bij en dus meer commitment op de doelen, de acties en de uitvoering
  • Hoge return-on-investment
  • Voor alle deelnemers een exemplaar van het Handboek ‘Cliëntgericht ondernemerschap’.

 

 

hulp advies begeleiding sparren klankbordenKom in actie

Onze ervaring met advocaten en notarissen laat zien dat een planmatige aanpak van het planningsproces tot pragmatische en praktisch uitvoerbare plannen leidt.

Daarvoor heeft LegalBizDev.nl een eigen aanpak waarbij pragmatisch denken & doen voorop staat.

Wil je daarover informatie ontvangen, laat het ons weten met een snelle email.

 

Meer achtergrond?

In een 10 minuten telefoontje leggen we het je graag uit. Bel 06-105 371 58 en Dirk Heuff legt uit en beantwoord je vragen.

Recommended Posts
toegevoegde waarde hand klant advocaat notaris
0 Shares
Share
Tweet
Share