In Blogs, Instrumenten, Profilering

rankings legal directories meedoen of niet?Rankings … de Legal 500, de Chambers en nog vele anderen. Elk jaar komen ze terug en elk jaar is het bij grotere kantoren een hele klus om een en ander te organiseren.

Is het vanuit het ondernemerschap denkend nu eigenlijk slim om daaraan mee te doen? Een overzicht van de overwegingen.

 

Waarom wèl doen?

Een rondje door internet geeft meerdere aanbevelingen om mee te doen aan rankings, zoals deze, deze en deze.

profilering onderscheidVergelijkingsmateriaal

Rankings bieden (met name) buitenlandse klanten en kantoren een benchmark ten opzichte van de concurrentie. Ze geven inzicht in waar het kantoor staat binnen de markt en met welke concurrenten ze vergeleken worden.

Reputatiemanagement

Een vermelding in de bekendste rankings als Chambers & Partners of Legal 500 kan een positieve invloed hebben op de reputatie van kantoor. Het fungeert als een extern keurmerk dat de kwaliteit en expertise van het kantoor en haar advocaten bevestigt.

Profilering t.b.v. acquisitie

Vermeldingen in rankings vergroten de zichtbaarheid van het kantoor in de internationale markt:  buitenlandse cliënten en kantoren en verwijzers. Potentiële cliënten, vooral internationale bedrijven en juridische afdelingen, gebruiken rankings vaak als leidraad bij het inventariseren van kantoren voor hun shortlist.
Maar ook buitenlandse kantoren zonder netwerk in Nederland gebruiken de rankings voor een eerste kennismaking e/o schifting. Een ranking kan kantoor e/o advocaat helpen met de profilering naar nieuwe, internationale cliënten.

Talentwerving

Ambitieuze advocaten met meer dan gemiddelde kwaliteiten willen graag werken bij een kantoor dat erkend wordt voor zijn kwaliteit en prestaties. Rankings zijn daarvoor een relevante bron van informatie en zijn dus een prima manier om het ‘werkgeversmerk’ van een kantoor over het voetlicht te brengen.

 

kennismaking niet facturerenWaarom niet doen?

Een extra rondje door internet geeft ook meerdere redenen om u niet druk te maken over rankings, zoals

De belangrijkste nadelen bedenkingen bij deelname aan rankings samengevat:

Beperkte objectiviteit

Rankings zijn gebaseerd op subjectieve feedback van klanten van kantoren (en meestal door kantoor zelf aangedragen). Per definitie subjectief EN gekleurd. Bovendien, de beoordelingscriteria zijn niet erg concreet. Dit maakt ze beperkt bruikbaar voor die cliënten die een meer objectieve vergelijking tussen kantoren zoeken.

Hoge tijdsinvestering

tijd timing timemanagementHet verzamelen van gegevens t.b.v. de zogenaamde submissions is tijdrovend. Ook het onderhouden van contacten met de onderzoekers van de verschillende kost heel veel (non-declarabele) tijd en middelen. Deze tijd kan niet worden besteed aan actuele dossiers en andere strategische doelen. Is het dat waard …?

Klanten kijken verder dan rankings

De rol van rankings in de keuze van cliënten is beperkt. De meeste cliënten baseren hun keuze voor een (nieuw) kantoor of advocaat niet puur alleen op wat een ranking aangeeft. Ze maken veel gebruik van de aanbevelingen van hun eigen vertrouwde relaties. Veel belangrijker zijn  op persoonlijke aanbevelingen, eerdere ervaringen en specifieke expertise, in plaats van een positie in een ranking.

Beperkte diepgang van onderzoek

Sommige rankings belonen kantoren met grote aantallen zaken of cliënten, maar houden minder rekening met de complexiteit of kwaliteit van het werk. Daarnaar vragen ligt in gevoelig want gaat over inhoudelijk werk en dat kan niet gedeeld worden met ‘buitenstaanders’.

 

coaching klankborden jij wijWat te doen?

In de kern hangt het belang en de afweging van rankings af van de kantoorstrategie en prioriteiten van het kantoor: vormt internationaal werk een klein deel (< 10% van omzet) dan is de (stevige) investering in geen verhouding tot de mogelijke opbrengsten.
Focus uw aandacht, tijd en geld dan op een goed gestructureerde acquisitie-strategie en -uitvoering.

Is er een nadrukkelijke ambitie om meer internationaal werk te doen, dan kan die investering wellicht renderen, mits doelgericht en met focus aangepakt.
Om dat rendement in beeld te krijgen is het noodzakelijk om nieuwe internationale klanten te bevragen over de rol die een ranking heeft gespeeld.

 

hulp advies begeleiding sparren klankbordenSparren of klankborden ?

Neem contact op met Dirk Heuff voor meer informatie: in 20 minuten aan de telefoon krijgt u de grote lijn in zicht. Dan kunt u geïnformeerd een keuze maken of u deze nieuwe lijn gaat volgen, of te blijven doen wat u altijd al deed.

Bel Dirk op 06 – 105 371 58 of stuur hem een e-mail.

Recommended Posts
Plan voorbereiding prestatie
0 Shares
Share
Tweet
Share