Uw lange termijn focus

Waar staat het kantoor voor?
Wat ziet het als zijn ‘opdracht’?
Langs welke weg (= strategie) denkt het kantoor dat te realiseren?

De lange termijn focus vormt de basis van alle beslissingen en keuzes die het kantoor maakt: de kantoorstrategie.

Is het een nichekantoor (specifiek, vaak kleiner rechtsgebied of een specifieke cliëntengroep), een fullservice kantoor (waarin alle grootste rechtsgebieden worden aangeboden) of een boutiquekantoor (focus op één rechtsgebied, specialistisch, zeer hoge kwaliteit).

De kantoorstrategie wordt dan vertaald naar business development oftewel de commerciële kant van het kantoor: daar waar cliënt en zijn behoeften de advocaat en/of notaris en diens juridische kennis en ervaring elkaar ‘ontmoeten’.

Denk hierbij aan de keuze voor een markt, voor doelgroepen, voor het gewenste profiel van het kantoor, de wijze waarop het doelgroepen naar zich toe weet te trekken, de wijze waarop het kantoor het huidige cliëntenbestand aan zich weet te binden, enzovoort.

Daarbij is het belangrijk te realiseren dat de ontwikkeling naar professioneel business development gefaseerd verloopt: kruipen, lopen, joggen, Olympisch Spelen.

business-plan