In Blogs, Ondernemerschap

Cliënttevredenheid, war on talent, generatiekloven, winstdeling, ICT. Zomaar wat onderwerpen waarover de kantoor- of maatschapsvoorzitter of managing partner het beleid voor moet maken en de uitvoering moet aansturen. Daarom hier een vijftal tips voor de managing partner.

 

plan van aanpakHou het plan in de gaten

Vooruitkijken, trends herkennen, kansen & bedreigingen in de externe omgeving analyseren. De basis van plannen die kantoor op koers houden.

Neem elke 2 weken even afstand en kijk terug op de vorderingen van de plannen: zit je nog op schema? Als nee, wie moet er dan een duwtje krijgen? En die afwegen en vertalen naar strategie kantoorbeleid

 

Hou de rug recht én flexibel

Beslissingen zijn zakelijk en moeten dus genomen worden op basis van objectief geïnformeerde onafhankelijkheid. Niet de eigen onderbuik (noch die van andere partners met ieder een eigen voorkeur) mag leidend zijn. Het gaat om objectieve informatie die, na overleg, leidt tot een of meer opties. Duidelijke keuzen daaruit maken ook als er weerstand is, is wat kantoor nodig heeft.  De kool & de geit sparen is nooit succesvol gebleken.

 

call to action

Communicatie maakt het verschil

Een goede voorzitter is benaderbaar en kan snel mee in het gesprek met alle mensen. Met iedereen binnen kantoor. Hij/zij kan complexe zaken vertalen naar eenvoudige principes zodat kantoorgenoten ermee aan de slag kunnen.

Inspiratie, richting geven, begrijpelijk, concreet.

 

Hou de ogen open om te leren

Vanachter het bureau een nieuw wiel uitvinden heeft minimale succeskansen. Bovendien“alleen ga je sneller, maar samen kom je verder” is zó waar. Benut inzichten van anderen binnen kantoor. Kijk rond buiten kantoor en in de externe netwerken (ook buiten het juridische werkveld). Daarmee komt nieuwe kennis en inzicht naar u toe die benut kunnen worden voor lering en vooruitgang.

 

ken uw client luisterenGebruik uw empathie

De voorzitter die echt kan luisteren naar de geluiden uit alle geledingen van kantoor creëert een voorsprong. Luister niet alleen naar de partners maar ga breder. Om te weten wat er speelt en iedereen het gevoel te geven dat ze waardevol zijn.

Uw kantoorgenoten zijn mensen die hoogwaardig mensenwerk verrichten. Ze hebben behoefte aan wat erkenning ‘van boven’. Uw empathie zorgt dat u mensen voor u wint. Dan willen ze harder/efficiënter werken, voor kantoor. De daarvoor ook benodigde zakelijke aansturing wordt dan (bijna) automatisch geaccepteerd.

 

Extra tips voor de managing partner ?

Welke kan/wil jij er aan toevoegen? Stuur een e-mail aan Dirk Heuff of bel hem voor een uitwisseling van gedachten. Kosteloos, voor zover je dat belangrijk vindt.

Recommended Posts
mensen werkwijzen resultaten pxp=pprijs waarde price value
0 Shares
Share
Tweet
Share