CRM (Customer Relationship Management) lijkt voor sommige kantoren het beloofde land van hun omzetgroei. In dit artikel vind u een ongelofelijk eenvoudige handleiding voor CRM.

CRM, de Haarlemmerolie voor een soepele acquisitiemachine die een gestage stroom omzet oplevert. Toch?

Was het maar zó eenvoudig … Dan was iedereen succesvol met CRM.

De praktijk is weerbarstig en vol met hobbels op weg naar succes.

Succesfactoren van CRM

In dit artikel gaan we in op de succesfactoren van een goed werkend CRM-systeem en hoe u dat kan benutten in uw eigen praktijkontwikkeling. Zie het als een eenvoudige handleiding voor CRM. Kern elementen die daarbij aan de orde komen:

  • waarom u wel (of niet) een CRM-systeem zou moeten aanschaffen, en
  • welke keuzes daarbij belangrijk zijn,
  • het implementatietraject, en
  • het daadwerkelijk benutten van het systeem.

Hoe u dat aanpakt

Volgens sommigen is de routekaart naar een CRM zeer complex. Wij zien dat geheel anders. De volgende stappen zijn met gezond kritisch verstand door elke weldenkende professional te benutten:

  1. Maak een wensenlijst: wat verwacht u van CRM? En ook: wat heeft u niet nodig?
  2. Onderzoek de opties: vraag een slime student om een internetzoektocht te doen. Bijvoorbeeld met CRM voor advocatuur of CRM voor notariaat. Dit levert een zg longlist op.
  3. Hou de longlist tegen uw wensenlijst aan en scoor de verschillende aanbieders. Daarmee verkleint u de aantallen en heeft u een zg. shortlist. Aan te raden is om deze shortlist te beperken tot 2 à 3 aanbieders.
  4. Met partijen op uw shortlist gaat u het gesprek aan: documentatie opvragen, referenties opvragen en beoordelen, een demo-versie aanvragen etc. Een diepgaander onderzoek dus.
  5. Offerte, onderhandeling en contract.

Lees vooral onze ongelofelijk eenvoudige handleiding voor CRM voor meer details en achtergrond.

Voordelen van CRM

Lees ook hoe eenvoudig uw kantoor CRM kan benutten voor omzetgroei en de voordelen van een professionele CRM werkwijze:

  • met een CRM-systeem wordt acquisitie een stuk eenvoudiger,
  • wordt het makkelijker om andere rechtsgebieden bij cliënten te presenteren,
  • gaat uw websitebezoek omhoog,
  • komen er meer mensen naar het seminar.

Download het artikel of lees het online, en ga aan de slag.

 

 

hulp advies begeleidingVele kantoren hebben voor hun eerste CRM traject gebruik gemaakt van onze diensten.

Meestal in de vorm van een adviserende/begeleidende rol, soms ook in een uitvoerende rol.

Afhankelijk van uw voorkeur, uw ervaring en uiteraard uw budget, kunnen we ook u op een pragmatische wijze assisteren. Neem daarvoor contact op met Dirk Heuff.

Recommended Posts