… maar niet zo sexy.

Het Pareto-principe is ook van toepassing op commercie:

80% van de winst is afkomstig van 20% van de cliënten.

Ook in de advocatuur en het notariaat doet dit principe (‘principe’, dus geen ‘wetmatigheid’) opgeld. In een competitieve markt is het binden van die cliënten dus letterlijk ‘waardevol’ en verdient dus meer aandacht dat het vaak krijgt.

Belangrijkste reden hiervoor is dat extra omzet van huidige cliënten 5-8 maal winstgevender is dan nieuwe omzet van nieuwe cliënten:

De belangrijkste reden hiervoor:

  • Minder acquisitiekosten
  • Beter begrip van wensen/behoeften
  • Gebruik van bestaande kennis over de cliënt en organisatie
  • Efficiëntere samenwerking.

 

Lees in dit artikel hoe u dat efficiënt organiseert:

  • wat is cliëntenbinding wel en wat is het niet;
  • waarom het zo belangrijk is voor een duurzaam succesvol kantoor;
  • welke voordelen goede cliëntenbinding met zich meebrengt.

Download het artikel of lees het online.

Hier kunt een beknopte uitleg van een praktisch stappenplan lezen.

 

In een volgend artikel zal de praktische uitvoering aan bod komen.

 

Recommended Posts