In Acquisitie, Klanten Binding

… maar niet zo sexy.

Het werven van nieuwe cliënten door middel van acquisitie staat hoog op de agenda’s. Maar wist u dit: cliëntenbinding is winstgevender is dan acquisitie?

Het Pareto-principe is namelijk ook van toepassing op commercie:

80% van de winst is afkomstig van 20% van de cliënten.

Ook in de advocatuur en het notariaat doet dit principe (‘principe’, dus geen ‘wetmatigheid’) opgeld. In een competitieve markt is het binden van die cliënten dus letterlijk ‘waardevol’ en verdient dus meer aandacht dat het vaak krijgt.

Belangrijkste reden hiervoor is dat extra omzet van huidige cliënten 5-8 maal winstgevender is dan nieuwe omzet van nieuwe cliënten:

bestaande cliënten winstgevendheid

De belangrijkste reden waarom cliëntenbinding winstgevender is dan acquisitie:

  • Minder acquisitiekosten
  • Beter begrip van wensen/behoeften
  • Gebruik van bestaande kennis over de cliënt en organisatie
  • Efficiëntere samenwerking.

 

U kunt méér werk doen voor uw cliënten.

Uw bestaande cliënten zijn een winstgevende bron van extra omzet. Die extra omzet is ook nog eens winstgevender.

Extra omzet door een onbenut potentieel

  • Cliënten zijn niet bewust van de breedte van uw dienstverlening.
  • Ze zijn niet voldoende op de hoogte van uw ervaring met specifieke vraagstukken.
  • Ze denken niet (automatisch) aan uw kantoor.

De kennis over uw huidige cliënten èn de goede relatie die u met hen heeft, stelt u in staat om meer werk bij hen te genereren.

Hogere winstgevendheid

De nieuwe dossiers en  bijbehorende nieuwe omzet zijn winstgevender omdat:

  • Uw betere begrip van de mensen en de procedures bij cliënt maken het mogelijk dat u sneller werkt.
  • De acquisitiekosten lager zijn: u heeft de know-like-trust al gerealiseerd.
  • U heeft een beter inzicht in de behoeften en voorkeuren van de cliënt waardoor de samenwerking efficiënter is.

 

Lees meer

artikel Cliëntenbinding is winstgevender dan acquisitieLees in dit artikel hoe u dat efficiënt organiseert:

  • wat is cliëntenbinding wel en wat is het niet;
  • waarom het zo belangrijk is voor een duurzaam succesvol kantoor;
  • welke voordelen goede cliëntenbinding met zich meebrengt.

Download het artikel of lees het online.

Hier kunt een beknopte uitleg van een praktisch stappenplan lezen.

 

In een volgend artikel zal de praktische uitvoering aan bod komen.

 

Recommended Posts
resultaten onderscheid concurrentie
0 Shares
Share
Tweet
Share