In Instrumenten, Praktijkvoorbeeld, Profilering

 (en daarmee een voorbeeld voor de rest is)

In deze blog leest u hoe een advocaat goede reclame maakt en daarbij geef ik 5 tips voor jouw volgende actie.

Op LinkedIn zie ik regelmatig posts van advocaten die een kantoorgenoot complimenteren met de uitkomst van een zaak. Leuk voor de kantoorgenoot maar vreselijk niet-interessant voor anderen.

Wat er gebeurde

Het kan ook anders. Vorige week een advocaat die over een arbeidsgeschil post: een bekend groot bedrijf wil van 40-jarig dienstverband af. Op zich niet zo heel interessant ware het niet dat de advocaat het zeer bekende bedrijf 10 maal (TIEN!)  bij naam noemt (goed voor de SEO??) in een verder heel beknopt verslag (155 woorden) van het verloop van de zaak.

Uiteraard is de zaak gewonnen door het kantoor, ten faveure van de werknemer.

Dat willen delen is goed voor je ego, maar draagt an sich niet bij aan professionele profilering. Maar er is meer …

Het commerciële tintje

De advocaat sluit de post af met:

….. haalt ook graag voor jou (of jouw bevriende relatie) het maximale uit de ontslagvergoeding! Interesse? ga naar ….. of stuur gerust een e-mail naar ….. of een PM naar ….. via LinkedIn.

Waarom dit heel goed is

Met deze post laat het kantoor/advocaat zien wat hun bijdrage aan de zaak is geweest. Dat doen ze kort, to the point en voor de leek goed begrijpelijk. Plus ze voegen er een vriendelijk commerciële uitnodiging aan toe. Geen poespas, maar helder en direct. Onderscheidend omdat heel weinig advocaten dit doen.

Zo’n post wordt door sommige (of vele?) andere advocaten verworpen met een verwijzing naar “op deze manier reclame maken ….  not done”. Dat is anno 1995 een begrijpelijke reactie. Anno 2020 is dat echter achterhaald EN je zet jezelf ermee op achterstand: je verdwijnt in het moeras van anonimiteit. Tot ziens, acquisitiekansen.

Mijn advies:

Laat jezelf zien, dames en heren #advocaten! Klanten zijn wel degelijk  geïnteresseerd in uw aansprekende zaken, uw ervaring, uw aanpak. Die zijn bovendien véél interessanter dan uw CV, uw juridisch commentaar op een arrest, uw vermelding in Chambers of Legal500 of uw felicitaties aan een kantoorgenoot.

Tips:

  • Maak het concreet & hou het beknopt.
  • Geen juridisch jargon.
  • Heb 1 heldere, vriendelijk commerciële boodschap (“we halen ook voor jou het maximale uit de ontslagvergoeding”).
  • Nodig de lezer uit om contact op te nemen (call to action).
  • Neem LinkedIn en profilering serieus; niet zo zeer jezelf.

 

Hulp nodig?

Bel of mail me. De eerste 30 minuten zijn gratis, als je weet wat je wil leren.

business development handboek voor advocaten en notarissenDirk Heuff is auteur van het Nederlandse standaardwerk voor Legal Business Development. Meer info te vinden op LegalBizDev.nl/boek.

 

Recente blogs
legaltechIKEA handleiding
0 Shares
Share
Tweet
Share