In Klant Inzicht, KlantGerichtheid, Praktijkvoorbeeld

legaltechDe toenemende initiatieven en projecten op legaltech, verdringen de klant als primaire aandachtspunt. In deze blog nemen we stelling (en onderbouwen deze): legaltech is ondergeschikt aan klantgerichtheid. We leggen ook uit waarom.

Legal tech is al een paar jaar een groeiende trend. IBM’s Watson is waarschijnlijk het meest bekende voorbeeld. Het wordt in het Nederlandse rechtsgebied nog maar mondjesmaat serieus genomen. Andere voorbeelden, HIER handig bijeen gebracht, veroveren langzaam maar zeker terrein, zo horen/lezen we her en der. Ook zijn er meer en meer Nederlandse initiatieven:

En dan missen we er vast nog een paar.

LegalTech succesvol in de breedte ?

De eerste onderzoeken naar het effect van dergelijke initiatieven zijn er inmiddels ook en het advocatenblad schrijft erover deze week. De kern van het artikel samengevat in deze quote: “verschillende rapporten zetten kanttekeningen bij het concrete effect van al deze investeringen op de praktijk van de werkvloer.

Als dat al niet hoopgevend is, dan is deze quote koren op de molen van de critici:

Meer geld naar de nieuwste technieken leidt niet automatisch tot zichtbare en duurzame verbeteringen binnen de advocatuur.

Volgens vele eerdere kenners zou legal tech DE drijvende kracht worden achter een ommezwaai in de juridische markt. De meeste van deze kenners zijn zelf geen advocaat maar hebben vanuit hun eigen achtergrond de overtuiging (al dan niet commercieel gedreven) om zulke wonderen van legal tech te voorspellen. Advocaten zijn over het algemeen sceptisch en afwachtend: “kantoren ontberen regelmatig de juiste kennis en visie om de nieuwste technieken effectief te verzilveren.” Wat nog versterkt wordt door

De gemiddelde advocaat heeft weinig kennis, visie of vaardigheden als het aankomt op legal tech.

Aldus Wolters Kluwer in het rapport The Future Ready Lawyer van 2019.

Waar is de klantgerichtheid ?

Vorig jaar april schreef het FD een uitgebreid artikel waarin gesteld werd dat het de klanten zijn (niet de techniek) die veranderingen in advocatuur zouden gaan afdwingen. Ik geloofde er toen al niets van en schreef er een kritische blog over want

Cliënten willen geen LegalTech, ze willen toegevoegde waarde.

Oftewel LegalTech is ondergeschikt aan cliëntgerichtheid. In ieder geval behoort het zo te zijn. Lastig daarbij is dat cliënten wel praten over toegevoegde waarde maar dat ze geen scherp beeld hebben bij hoe dat er precies uit ziet. Op dat punt kan de juridische professional uitkomst bieden.

Praat ècht met uw cliënt, AUB

Omdat de meeste cliënten maar beperkt zicht hebben op de toegevoegde waarde die hun advocaat levert, wordt de noodzaak om die beter en vaker uit te leggen alleen maar groter.

De meeste kantoren pretenderen dat te doen via hun website. Of de boodschap op die manier goed overkomt is dan nog maar de vraag.

Bovendien, de ene cliënt is de andere niet en dus is er een verschil in wat zijn zien als toegevoegde waarde. De enige manier waarop u daar echt achter komt, de manier waarop uw cliënt echt zal zeggen wat er goed is en waar het aan schort, is door het gesprek erover aan te gaan. En dát is alleen voorbehouden aan mensen: de human touch. Wilt u cliënten echt leren kennen, dan helpt deze blog u op weg.

 

Wat gaat u nu doen?

Bent u geprikkeld door deze manier van denken en werken? Wilt u een goed gesprek met u cliënten (leren) voeren?

Bel of mail Dirk Heuff voor een goed gesprek met inspiratie en een praktische tip.

Doe het nu.

 

Recommended Posts
Advocaten kunnen wel reclame maken
0 Shares
Share
Tweet
Share